Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Motivaation aalloilla : uimahallin työntekijöiden motivaatiotekijät ja työntekijäkokemus

Penttinen, Mirkka; Keränen, Sauli (2024)

 
Avaa tiedosto
Keranen_Penttinen.pdf (2.143Mt)
Lataukset: 


Penttinen, Mirkka
Keränen, Sauli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404096090
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tutkittua tietoa Nurmijärven Rajamäen uimahallin työntekijöiden työmotivaation eri osatekijöistä ja työntekijäkokemuksesta toimeksiantajalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät parantavat uimahallin työntekijöiden työmotivaatiota ja mitkä heikentävät sitä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää uimahallin työntekijöiden työntekijäkokemuksen nykytilaa. Kolmantena tavoitteena oli tuottaa kyselytutkimuksen vastausten perusteella kehittämisehdotuksia, millä keinoin työntekijöiden motivaatiota voitaisiin parantaa sekä miten työntekijäkokemusta voidaan kehittää.

Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on tarkasteltu erilaisia motivaatioteorioita, työmotivaatiota, työntekijäkokemusta ja sen eri osa-alueita, työntekijäkokemuksen mittaamista, kyselytutkimusta ja sen laatimista. Teoriaperustan lähteenä on käytetty alan kirjallisuutta, tutkimuksia ja julkaisuja.

Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena. Kyselylomake sisälsi sekä mielipidettä selvittäviä väittämiä että monivalintakysymyksiä. Sähköinen kyselylomake lähetettiin 58 uimahallin työntekijälle marraskuussa 2023 sähköpostitse. Vastaukset kerättiin kahden viikon aikajaksolla ja kyselyyn vastasi lopulta 36 työntekijää. Kyselyn vastausprosentti oli
62 %.

Tuloksista selvisi, että uimahallin työntekijöiden motivaatiota parantaa eniten asiakaskohtaamiset ja asiakkailta saatu palaute, palkkaus ja kannustinjärjestelmä sekä työn merkityksellisyys. Suurimmaksi motivaatiota heikentäväksi tekijäksi nousi haastavat asiakastilanteet. Työntekijäkokemusta selvittävän osion tulokset toimivat mittarina työntekijäkokemuksen eri osa-alueille ja niiden perusteella voitiin päätellä työntekijäkokemuksen kehittämistarpeet. Tutkimuksen tulosten pohjalta laadittiin työntekijäkokemusta ja työmotivaatiota tukevia kehittämisehdotuksia ja toimintasuosituksia toimeksiantajalle. Tulokset ja kehittämisehdoukset tiivistettiin PDF-muotoiseksi esitysmateriaaliksi toimeksiantajalle.

Asiasanat: motivaatio, työntekijäkokemus, kyselytutkimus
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste