Opas hoitotyön kirjaamisesta Laurea-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille
Haikonen, Anna; Jaha, Vilard (2024)
Haikonen, Anna
Jaha, Vilard
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404106143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404106143
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas hoitotyön kirjaamisesta sairaanhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön kirjaamista oppaan avulla. Hoitotyön kirjaamisen tulee antaa selkeä kuva potilaan saaman hoidon vaatimuksista, tavoitteista, toteutuksesta ja tuloksista. Potilastietojen jäsentäminen helpottaa potilastietojen hakua ja käyttöä sekä hoidon seurantaa sekä yhtenäistää kirjaamista. On myös tärkeää, että kirjatut tiedot ovat saatavilla ja ajan tasalla tarvittaessa. Hyvin toteutettu kirjaaminen palvelee sekä terveydenhuollon ammattilaisia että potilasta. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Oppaan suunnittelun ja tuottamisen ensimmäinen vaihe oli kehittämistarpeen tunnistaminen, jonka jälkeen seurasi ideointi, luonnostelu, kehittäminen ja viimeistely. Oppaan sisältö ja ulkoasu suunniteltiin siten, että se olisi selkeä ja helposti ymmärrettävä. Tietoa hoitotyön kirjaamisesta kerättiin sähköisistä verkkolähteistä sekä painetuista lähteistä, kuten kirjoista. Oppaassa käsiteltiin muun muassa hoitotyön kirjaamisen oikeudellisia näkökulmia, rakenteista kirjaamista, kansallisen kirjaamisen mallia, hyviä kirjaamisen kriteerejä, eettisiä näkökulmia sekä erilaisia käytännön esimerkkejä kirjaamisesta.
Opas esiteltiin työpajassa, juuri opintonsa aloittaneille sairaanhoitajaopiskelijoille. Opiskelijat antoivat palautteen oppaasta. Palautteenkeruu toteutettiin anonyymisti. Palaute oppaasta oli pääosin positiivista. Kaikki palautteeseen vastanneet kokivat oppaan olevan hyödyllinen jatkossa hyödynnettäväksi sairaanhoitajaopinnoissa. Palautteista saatuja kehittämisehdotuksia oppaaseen tarkasteltiin ja osa päädyttiin toteuttamaan. Tuotettua opasta voi jatkossa hyödyntää materiaalina sairaanhoitajaopiskelijoiden rakenteisen kirjaamisen opetuksessa.
Oppaan suunnittelun ja tuottamisen ensimmäinen vaihe oli kehittämistarpeen tunnistaminen, jonka jälkeen seurasi ideointi, luonnostelu, kehittäminen ja viimeistely. Oppaan sisältö ja ulkoasu suunniteltiin siten, että se olisi selkeä ja helposti ymmärrettävä. Tietoa hoitotyön kirjaamisesta kerättiin sähköisistä verkkolähteistä sekä painetuista lähteistä, kuten kirjoista. Oppaassa käsiteltiin muun muassa hoitotyön kirjaamisen oikeudellisia näkökulmia, rakenteista kirjaamista, kansallisen kirjaamisen mallia, hyviä kirjaamisen kriteerejä, eettisiä näkökulmia sekä erilaisia käytännön esimerkkejä kirjaamisesta.
Opas esiteltiin työpajassa, juuri opintonsa aloittaneille sairaanhoitajaopiskelijoille. Opiskelijat antoivat palautteen oppaasta. Palautteenkeruu toteutettiin anonyymisti. Palaute oppaasta oli pääosin positiivista. Kaikki palautteeseen vastanneet kokivat oppaan olevan hyödyllinen jatkossa hyödynnettäväksi sairaanhoitajaopinnoissa. Palautteista saatuja kehittämisehdotuksia oppaaseen tarkasteltiin ja osa päädyttiin toteuttamaan. Tuotettua opasta voi jatkossa hyödyntää materiaalina sairaanhoitajaopiskelijoiden rakenteisen kirjaamisen opetuksessa.