Kouluvalmentajatyön merkitys kouluhyvinvoinnissa
Pirinen, Heidi (2024)
Pirinen, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126321
Tiivistelmä
Tämä päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö käsittelee kouluvalmentajatyön merkitystä kouluhyvinvoinnissa. Opinnäytetyön tavoite oli nostaa esiin kouluvalmentajatyön tärkeyttä ja sen merkitystä kouluhyvinvoinnissa. Tarkoituksena oli myös antaa ajatuksia työnkuvan kehittämiseen Leppäkorven yhtenäiskoulussa.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin autoetnografisen tutkimusmenetelmän avulla opinnäytetyön tekijän omia kokemuksia päiväkirjan muodossa. Lähdekirjallisuus toimi valittujen viikkoteemojen viitekehyksenä päiväkirjaraportoinnissa. Menetelmä tuotti teorian tuen avulla ymmärrystä ja ehdotuksia kouluvalmentajan työn kehittymistarpeista ja ideoita niiden suunnitteluun.
Kouluvalmentajan työnkuvaa kouluissa tulee kehittää, jotta oppilas saa tarvitsevansa avun ja tuen. Oikea-aikainen tuki auttaa kiinnittymään koulunkäyntiin ja ennaltaehkäisee oppilaiden koulupoissaoloja. Opinnäytetyö auttaa selkiyttämään kouluvalmentajan työnkuvaa toimeksiantajan organisaatiossa ja se toimii myös tukena uusien kouluvalmentajien perehdyttämisessä. Opinnäytetyö tarjosi näkökulmia toimintatapojen kehittämiseen kouluvalmentajan työssä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin autoetnografisen tutkimusmenetelmän avulla opinnäytetyön tekijän omia kokemuksia päiväkirjan muodossa. Lähdekirjallisuus toimi valittujen viikkoteemojen viitekehyksenä päiväkirjaraportoinnissa. Menetelmä tuotti teorian tuen avulla ymmärrystä ja ehdotuksia kouluvalmentajan työn kehittymistarpeista ja ideoita niiden suunnitteluun.
Kouluvalmentajan työnkuvaa kouluissa tulee kehittää, jotta oppilas saa tarvitsevansa avun ja tuen. Oikea-aikainen tuki auttaa kiinnittymään koulunkäyntiin ja ennaltaehkäisee oppilaiden koulupoissaoloja. Opinnäytetyö auttaa selkiyttämään kouluvalmentajan työnkuvaa toimeksiantajan organisaatiossa ja se toimii myös tukena uusien kouluvalmentajien perehdyttämisessä. Opinnäytetyö tarjosi näkökulmia toimintatapojen kehittämiseen kouluvalmentajan työssä.