Viral Media Oy:n digitaalisen markkinoinnin kehittäminen
Salo, Katariina (2024)
Salo, Katariina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116310
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Viral Media Oy:n toimeksiannosta. Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa mahdollisimman kattavasti kehitysehdotuksia toimeksiantajan digitaalisen markkinoinnin kehittämiseksi. Opinnäytetyössä luotujen ehdotusten tarkoitus oli toimia yrityksen tavoitteellisen digitaalisen markkinoinnin kehittymisen perustana ja toiminnan tukena. Tarkoituksena oli syventyä digitaaliseen markkinointiin ja sen keinoihin mahdollisimman monipuolisesti ja syvällisellä tavalla edistäen samalla toimeksiantajan kehitystä.
Työn teoreettinen viitekehys nojautuu vahvasti digitaalisen markkinoinnin kirjallisuuteen sekä sen kehitystä tukevien mallien kuvailuun ja hyödyntämiseen. Tietoperustassa käsiteltiin muun muassa digitaalisen markkinoinnin suunnittelua ja sitä, mitä suunnittelussa tulisi ottaa huomioon, mittaamisen roolia ja sen tärkeyttä sekä työkaluja, joiden avulla potentiaaliset asiakkaat voidaan saavuttaa ja sitouttaa. Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin aivoriihityöskentelyn avulla hyödyntäen sekä esikuva-arviointia eli benchmarkingia sekä SWOT-analyysiä. Aivoriihityöskentely valikoitui kehittämistyön työskentelymenetelmäksi sen mahdollistaman vapaamuotoisen keskustelun ansiosta kuitenkin keskittyen valikoituihin aihepiireihin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimeksiantajan digitaalisen markkinoinnin kehittämiselle räätälöity kehityslistaus ratkaisuehdotuksineen. Kehitysehdotukset räätälöitiin toimeksiantajan resurssit, toiveet sekä kohderyhmä huomioon ottaen. Löydetyistä kehityskohteista muodostettiin konkreettisia kehitysehdotuksia. Näihin ehdotuksiin lukeutui niin hakukonetyöskentelyn edistäminen säännöllisen työskentelyn avulla, sosiaalisen median aktiivisuuden lisääminen, vaihtoehtoisten markkinointikeinojen harkinta ja mahdollinen käyttöönotto kuin myös sähköpostimarkkinoinnin monipuolinen hyödyntäminen. Lisäksi toimeksiantajalle luotiin yleispätevä markkinoinnin vuosikello digitaalisen markkinoinnin toteuttamisen tueksi. Työ tarjoaa toimeksiantajalle ehdotuksen suunniteltujen toimenpiteiden käynnistämiselle uusien opiskelijayhteistöiden muodossa.
Työn teoreettinen viitekehys nojautuu vahvasti digitaalisen markkinoinnin kirjallisuuteen sekä sen kehitystä tukevien mallien kuvailuun ja hyödyntämiseen. Tietoperustassa käsiteltiin muun muassa digitaalisen markkinoinnin suunnittelua ja sitä, mitä suunnittelussa tulisi ottaa huomioon, mittaamisen roolia ja sen tärkeyttä sekä työkaluja, joiden avulla potentiaaliset asiakkaat voidaan saavuttaa ja sitouttaa. Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin aivoriihityöskentelyn avulla hyödyntäen sekä esikuva-arviointia eli benchmarkingia sekä SWOT-analyysiä. Aivoriihityöskentely valikoitui kehittämistyön työskentelymenetelmäksi sen mahdollistaman vapaamuotoisen keskustelun ansiosta kuitenkin keskittyen valikoituihin aihepiireihin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimeksiantajan digitaalisen markkinoinnin kehittämiselle räätälöity kehityslistaus ratkaisuehdotuksineen. Kehitysehdotukset räätälöitiin toimeksiantajan resurssit, toiveet sekä kohderyhmä huomioon ottaen. Löydetyistä kehityskohteista muodostettiin konkreettisia kehitysehdotuksia. Näihin ehdotuksiin lukeutui niin hakukonetyöskentelyn edistäminen säännöllisen työskentelyn avulla, sosiaalisen median aktiivisuuden lisääminen, vaihtoehtoisten markkinointikeinojen harkinta ja mahdollinen käyttöönotto kuin myös sähköpostimarkkinoinnin monipuolinen hyödyntäminen. Lisäksi toimeksiantajalle luotiin yleispätevä markkinoinnin vuosikello digitaalisen markkinoinnin toteuttamisen tueksi. Työ tarjoaa toimeksiantajalle ehdotuksen suunniteltujen toimenpiteiden käynnistämiselle uusien opiskelijayhteistöiden muodossa.