Etiikka-kortit eettisen keskustelun työvälineenä ikääntyneiden palveluja tuottavissa työympäristöissä
Maunu, Eveliina (2024)
Maunu, Eveliina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126376
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää välineistöä eettisen keskustelun käymiseen ikääntyneiden palveluja tuottaviin työympäristöihin. Tästä lähtökohdasta syntyivät keskustelua fasilitoivat työskentelykortit. Tavoitteena oli tuottaa yksinkertainen, mutta kuitenkin samanaikaisesti monipuolinen työväline, lisäämään ikääntyneiden sosiaali- ja terveyspalveluiden parissa toimivien eettistä osaamista ja siihen liittyviä työyhteisötaitoja sekä helpottamaan heidän kokemaansa eettistä stressiä. Työ on osa Laurean Empowering People Towards Socially Inclusive Society (VoimaProfi)-hanketta. Hankkeen tarkoituksena on tuottaa korkeatasoista tutkimusta ja konkreettisia ratkaisuja sosiaalisen syrjäytymisen ja eriarvoistumisen haasteisiin, luoda uusia metodisia ratkaisuja sekä kehittää Laurean henkilöstön sekä opiskelijoiden tutkimus- ja kehittämistyön osaamista. Tämä opinnäytetyö kuuluu osatutkimukseen, jonka teemana on ikäihmisten sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstön työhyvinvointi.
Eettisten korttien aihepiirit pohjautuvat tutkittuihin tyypillisiin eettisiin ongelmiin, joita ikäihmisten kanssa toimivat kohtaavat työssään. Kortteja on kahdenlaisia, kartongille tulostettavat kortit, joissa pohditaan tunnistavatko ammattilaiset kortissa esiintyviä ongelmia työssään sekä digitaaliset kortit, joissa eettiset ongelmat on muotoiltu lyhyiden esimerkkitarinoiden muotoon. Korteista on pyritty kehittämään helppokäyttöinen työväline, jota on mahdollista käyttää niin kahdenvälisessä työskentelyssä kuin ryhmässäkin. Kortteja voi hyödyntää monenlaisissa eettisissä keskusteluissa, eettisessä kehittämisessä, työnohjauksessa, ongelmatilanteiden kartoittamisessa ja purkamisessa, kehityskeskusteluissa sekä rekrytoinnin ja perehdytyksen yhteydessä.
Opinnäytetyön tietoperusta on pyritty rakentamaan korttien käyttöä perustelevaksi sekä tietokokonaisuudeksi korttien keskustelun fasilitoijalle. Tietoperustaan on tuotu ajankohtaista aiheeseen liittyvää tietoa ja näkökulmia korttien monipuoliseksi hyödyntämiseksi. Pääasiallisesti tutkimusaineistoa hankittiin kortteja pilotoineilta ikäihmisten kanssa toimivilta ammattilaisilta, jotka kokeilivat korttien avulla aloitettua työskentelyä. Työskentely sisälsi kartoitusta ja keskusteluja heidän kohtaamistaan eettisistä haasteista sekä heidän kehittämiään ja kokeilemiaan käytännön toimenpiteitä esiin nousseiden työhön liittyvien eettisten haasteiden lievittämiseksi. Taltioitua ja litteroitua ryhmäkeskusteluaineistoa on analysoitu sisällönanalyysiä soveltaen, nostaen siitä esille keskeisiä teemoja ja sisältöjä, hyödyntäen keskustelusta esiinnousseita toistuvia asiasanoja, merkityksiä sekä teemoja. Kokemusta korttien toimivuudesta kartoitettiin myös kyselykaavakkeella. Lisäksi esiin nousseita eettisesti haastaviksi koettuja tilanteita on analysoitu eettisen stressin syntymisen juurisyiden ja keskeisten sosiaali- ja terveydenhuollon töihin liittyvien dilemmatyyppien näkökulmasta pohtien.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan saatujen tulosten perusteella arvioida korttien olevan, ainakin asiaan motivoituneen ja perehtyneen fasilitaattorin ohjauksessa, monipuolisesti toimiva ja helposti hyödynnettävä työväline. Korttien avulla aloitettu eettinen keskustelu ja työskentely eri muodoissaan koettiin pääsääntöisesti merkityksellisenä ja tärkeänä. Kortteja voisi varmasti jatkossakin hyödyntää monipuolisesti työyhteisöissä sekä niitä olisi mielenkiintoista kokeilla jo varhaisessa vaiheessa nuorilla hoitoalan opiskelijoilla eettisen osaamisen lisäämisessä ja esimerkiksi harjoittelujen reflektoinnissa.
Eettisten korttien aihepiirit pohjautuvat tutkittuihin tyypillisiin eettisiin ongelmiin, joita ikäihmisten kanssa toimivat kohtaavat työssään. Kortteja on kahdenlaisia, kartongille tulostettavat kortit, joissa pohditaan tunnistavatko ammattilaiset kortissa esiintyviä ongelmia työssään sekä digitaaliset kortit, joissa eettiset ongelmat on muotoiltu lyhyiden esimerkkitarinoiden muotoon. Korteista on pyritty kehittämään helppokäyttöinen työväline, jota on mahdollista käyttää niin kahdenvälisessä työskentelyssä kuin ryhmässäkin. Kortteja voi hyödyntää monenlaisissa eettisissä keskusteluissa, eettisessä kehittämisessä, työnohjauksessa, ongelmatilanteiden kartoittamisessa ja purkamisessa, kehityskeskusteluissa sekä rekrytoinnin ja perehdytyksen yhteydessä.
Opinnäytetyön tietoperusta on pyritty rakentamaan korttien käyttöä perustelevaksi sekä tietokokonaisuudeksi korttien keskustelun fasilitoijalle. Tietoperustaan on tuotu ajankohtaista aiheeseen liittyvää tietoa ja näkökulmia korttien monipuoliseksi hyödyntämiseksi. Pääasiallisesti tutkimusaineistoa hankittiin kortteja pilotoineilta ikäihmisten kanssa toimivilta ammattilaisilta, jotka kokeilivat korttien avulla aloitettua työskentelyä. Työskentely sisälsi kartoitusta ja keskusteluja heidän kohtaamistaan eettisistä haasteista sekä heidän kehittämiään ja kokeilemiaan käytännön toimenpiteitä esiin nousseiden työhön liittyvien eettisten haasteiden lievittämiseksi. Taltioitua ja litteroitua ryhmäkeskusteluaineistoa on analysoitu sisällönanalyysiä soveltaen, nostaen siitä esille keskeisiä teemoja ja sisältöjä, hyödyntäen keskustelusta esiinnousseita toistuvia asiasanoja, merkityksiä sekä teemoja. Kokemusta korttien toimivuudesta kartoitettiin myös kyselykaavakkeella. Lisäksi esiin nousseita eettisesti haastaviksi koettuja tilanteita on analysoitu eettisen stressin syntymisen juurisyiden ja keskeisten sosiaali- ja terveydenhuollon töihin liittyvien dilemmatyyppien näkökulmasta pohtien.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan saatujen tulosten perusteella arvioida korttien olevan, ainakin asiaan motivoituneen ja perehtyneen fasilitaattorin ohjauksessa, monipuolisesti toimiva ja helposti hyödynnettävä työväline. Korttien avulla aloitettu eettinen keskustelu ja työskentely eri muodoissaan koettiin pääsääntöisesti merkityksellisenä ja tärkeänä. Kortteja voisi varmasti jatkossakin hyödyntää monipuolisesti työyhteisöissä sekä niitä olisi mielenkiintoista kokeilla jo varhaisessa vaiheessa nuorilla hoitoalan opiskelijoilla eettisen osaamisen lisäämisessä ja esimerkiksi harjoittelujen reflektoinnissa.