UX- ja palvelumuotoilu digitaalisen lahjakorttikonseptin rakentamisessa
Eskelinen, Miro (2024)
Eskelinen, Miro
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126349
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on palvelukonseptin suunnittelu Lahjasampo-lahjakorttiverkkokaupalle käyttämällä yhdessä käyttökokemus- ja palvelumuotoilun menetelmiä. Lisäksi tavoitteena on avata käytetty muotoiluprosessi ja esitellä se tapausesimerkkinä siitä, miten näiden kahden alan menetelmiä voidaan yhdistää sujuvasti keskenään.
Verkkokaupan toteutuksessa yhdistettiin erilaisia käyttökokemus- ja palvelumuotoilun menetelmiä, jotka muodostivat yhden monialaisen muotoiluprosessin. Käytin menetelmien valintaan ja arviointiin practice-based menetelmätutkimusta siten, että analysoin kussakin projektin vaiheessa kvalitatiivisesti, mikä UX- tai palvelumuotoilun menetelmä on hyödyllisin kyseiseen tilanteeseen, pohjautuen alojen teoriaan ja käyttäjätutkimuksesta saatuun tietoon. Muotoiluprosessi ei ollut siis ennalta määrätty, vaan muotoutui projektin myötä.
Lopputuotoksia projektista on kaksi: mobiili- ja desktop koossa oleva prototyyppi Lahjasampo-verkkokaupasta sekä konseptidokumentti palvelun taustaprosesseista. Opinnäytetyö toimii koosteena kaikesta projektin aikana tehdystä ja ohjenuorana, miten käyttökokemus- ja palvelumuotoilua voi käyttää yhdessä.
Verkkokaupan toteutuksessa yhdistettiin erilaisia käyttökokemus- ja palvelumuotoilun menetelmiä, jotka muodostivat yhden monialaisen muotoiluprosessin. Käytin menetelmien valintaan ja arviointiin practice-based menetelmätutkimusta siten, että analysoin kussakin projektin vaiheessa kvalitatiivisesti, mikä UX- tai palvelumuotoilun menetelmä on hyödyllisin kyseiseen tilanteeseen, pohjautuen alojen teoriaan ja käyttäjätutkimuksesta saatuun tietoon. Muotoiluprosessi ei ollut siis ennalta määrätty, vaan muotoutui projektin myötä.
Lopputuotoksia projektista on kaksi: mobiili- ja desktop koossa oleva prototyyppi Lahjasampo-verkkokaupasta sekä konseptidokumentti palvelun taustaprosesseista. Opinnäytetyö toimii koosteena kaikesta projektin aikana tehdystä ja ohjenuorana, miten käyttökokemus- ja palvelumuotoilua voi käyttää yhdessä.