’’Jaettaisiin vahvemmin sitä osaamista’’ : perusasteen kuraattorin perehdyttämisen kehittäminen toimintatutkimuksen keinoin
Leino, Anna (2024)
Leino, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126361
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu tutkimuksellisena kehittämistyönä oppilashuollonpalveluihin Etelä-Karjalan hyvinvointialueella. Kehittämistyön tavoitteena on kehittää perusasteella työskentelevien kuraattoreiden perehdyttämistä tarpeita vastaavaksi. Tarkoituksena on tuottaa ehdotus perehdyttämisen kehittämiseksi. Kehittämistä lähestytään toimintatutkimuksen keinoin.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi työn keskeisimpiä käsitteitä, kuten kuraattorin työ opiskeluhuollossa sekä perehdyttäminen. Opinnäytetyötä ohjasivat toimintatutkimuksen periaatteet ja tietoa kerättiin teemahaastattelun sekä työpajatyöskentelyn avulla. Teemahaastattelu kohdentui oppilashuollon toimintayksikön esihenkilölle. Teemahaastattelun tarkoituksena oli kartoittaa lisätietoa nykytilasta ja kehittämistarpeesta tutkijalle tulevaa työpajatyöskentelyä varten. Työpajatyöskentely kohdentui Etelä-Karjalan hyvinvointialueella perusasteella työskenteleville kuraattoreille. Työskentely työpajassa tapahtui pienryhmissä ja aluksi osallistujat tekivät perehdyttämisestä SWOT-analyysin. Tämän jälkeen aivoriihi työskentelymallia hyödyntäen ideoitiin tapoja perehdyttämisen kehittämiseen.
Teemahaastattelun ja työpajatyöskentelyn tulokset painottuivat mentoriroolin vahvistamiseen. Tulosten perusteella tehtiin organisaatiolle kehittämisehdotus, jonka avulla voidaan vahvistaa perusasteella työskentelevien kuraattoreiden perehdyttämistä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi työn keskeisimpiä käsitteitä, kuten kuraattorin työ opiskeluhuollossa sekä perehdyttäminen. Opinnäytetyötä ohjasivat toimintatutkimuksen periaatteet ja tietoa kerättiin teemahaastattelun sekä työpajatyöskentelyn avulla. Teemahaastattelu kohdentui oppilashuollon toimintayksikön esihenkilölle. Teemahaastattelun tarkoituksena oli kartoittaa lisätietoa nykytilasta ja kehittämistarpeesta tutkijalle tulevaa työpajatyöskentelyä varten. Työpajatyöskentely kohdentui Etelä-Karjalan hyvinvointialueella perusasteella työskenteleville kuraattoreille. Työskentely työpajassa tapahtui pienryhmissä ja aluksi osallistujat tekivät perehdyttämisestä SWOT-analyysin. Tämän jälkeen aivoriihi työskentelymallia hyödyntäen ideoitiin tapoja perehdyttämisen kehittämiseen.
Teemahaastattelun ja työpajatyöskentelyn tulokset painottuivat mentoriroolin vahvistamiseen. Tulosten perusteella tehtiin organisaatiolle kehittämisehdotus, jonka avulla voidaan vahvistaa perusasteella työskentelevien kuraattoreiden perehdyttämistä.