Vastuullisuusviestinnän toimintasuunnitelma Nature Line Cutlery Oy:lle
Niemelä, Jemina (2024)
Niemelä, Jemina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116291
Tiivistelmä
Yrityksien vastuullisuus sekä siitä viestiminen alkavat olla tärkeitä asioita yrityksien liiketoiminnassa. Pitkään vastuullisuus on perustunut vapaaehtoisuuteen, mutta nykyään siihen liittyvää sääntelyä on enemmän. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Nature Line Cutlery Oy:lle vastuullisuusviestinnän toimintasuunnitelma. Työssä käsiteltiin vastuullisuusviestintää monipuolisesti sekä avattiin myös siihen liittyviä haasteita. Työn oli tarkoitus antaa yritykselle yksinkertainen malli siitä, kuinka vastuullisuusviestintää voidaan toteuttaa.
Vastuullisuusviestintäsuunnitelma oli tarkoitus rakentaa siihen liittyvän teorian avulla sekä yritykseltä saaduilla tiedoilla. Työssä hyödynnettiin yritykselle tehtyä tuotteen elinkaarianalyysia sekä ISO 14001 -standardia. Suunnitelma rakennettiin niin, että se ottaa huomioon myös yleiset hyvät käytänteet liittyen vastuullisuusviestintään.
Yritykselle rakennettiin viestintäsuunnitelma, jossa käydään läpi lyhyen, keskipitkän, sekä pitkän aikavälin toimenpiteitä vastuullisuusviestintään. Yrityksen arvot, ympäristöpolitiikka sekä tavoitteet ja toimenpiteet tulisi olla julkisesti saatavilla yrityksen verkkosivuilla. Myös säännöllinen ja monikanavainen raportointi kuuluu osaksi hyvää vastuullisuusviestintää.
Vastuullisuusviestintäsuunnitelma oli tarkoitus rakentaa siihen liittyvän teorian avulla sekä yritykseltä saaduilla tiedoilla. Työssä hyödynnettiin yritykselle tehtyä tuotteen elinkaarianalyysia sekä ISO 14001 -standardia. Suunnitelma rakennettiin niin, että se ottaa huomioon myös yleiset hyvät käytänteet liittyen vastuullisuusviestintään.
Yritykselle rakennettiin viestintäsuunnitelma, jossa käydään läpi lyhyen, keskipitkän, sekä pitkän aikavälin toimenpiteitä vastuullisuusviestintään. Yrityksen arvot, ympäristöpolitiikka sekä tavoitteet ja toimenpiteet tulisi olla julkisesti saatavilla yrityksen verkkosivuilla. Myös säännöllinen ja monikanavainen raportointi kuuluu osaksi hyvää vastuullisuusviestintää.