Autismikirjon häiriöt ja ADHD lapsella : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Haakana, Salla; Harjunen, Kristiina; Ikonen, Anna (2024)
Haakana, Salla
Harjunen, Kristiina
Ikonen, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156496
Tiivistelmä
Maailman laajuisesti lapsien autismikirjon häiriöiden sekä ADHD:n eli aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriön diagnoosit ovat olleet kasvussa. Terveydenhoitajat kohtaavat neuvoloissa sekä kouluterveydenhuollossa valtaosan Suomen lapsista. Terveydenhoitajat ovat keskeisessä asemassa häiriöiden varhaisessa tunnistamisessa, jatkotutkimuksiin ohjauksessa ja seurannassa.
Työn tarkoituksena oli selvittää lasten oireita ja tukimuotoja autismikirjon häiriöissä sekä ADHD:ssä kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Työn tavoitteena on lisätä terveydenhoitajien ja muiden lasten kanssa työskentelevien sekä lasten vanhempien tietoisuutta häiriöistä. Aineisto haettiin loppuvuodesta 2023 sekä alkuvuodesta 2024 eri tietokannoista. Julkaisuja oli sekä suomeksi että englanniksi. Ne valittiin 10 vuoden ajalta ja julkaisujen täytyi olla kokonaan saatavilla verkossa. Lopulliset artikkelit (14) analysoitiin aineistolähtöisen sisällön analyysin avulla
Tuloksissa nousi esiin, että autismikirjon häiriöiden sekä ADHD:n oireet lapsilla ovat moninaiset ja yksilölliset. Autismikirjon häiriöiden tunnistettavimmat oireet näkyvät kommunikaation ja vuorovaikutuksen haasteina. ADHD:n ydin oireet liittyvät aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden säätelyn haasteisiin. Lapsen tukemiseen voidaan käyttää samankaltaisia menetelmiä niin autismikirjon häiriöissä kuin ADHD:ssäkin. Esimerkiksi rutiinit, säännöllinen päivärytmi sekä Oma väylä -kuntoutus ovat toimivia molemmissa häiriöissä. Tuen tarve on kuitenkin mietittävä aina yksilöllisesti.
Työn tarkoituksena oli selvittää lasten oireita ja tukimuotoja autismikirjon häiriöissä sekä ADHD:ssä kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Työn tavoitteena on lisätä terveydenhoitajien ja muiden lasten kanssa työskentelevien sekä lasten vanhempien tietoisuutta häiriöistä. Aineisto haettiin loppuvuodesta 2023 sekä alkuvuodesta 2024 eri tietokannoista. Julkaisuja oli sekä suomeksi että englanniksi. Ne valittiin 10 vuoden ajalta ja julkaisujen täytyi olla kokonaan saatavilla verkossa. Lopulliset artikkelit (14) analysoitiin aineistolähtöisen sisällön analyysin avulla
Tuloksissa nousi esiin, että autismikirjon häiriöiden sekä ADHD:n oireet lapsilla ovat moninaiset ja yksilölliset. Autismikirjon häiriöiden tunnistettavimmat oireet näkyvät kommunikaation ja vuorovaikutuksen haasteina. ADHD:n ydin oireet liittyvät aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden säätelyn haasteisiin. Lapsen tukemiseen voidaan käyttää samankaltaisia menetelmiä niin autismikirjon häiriöissä kuin ADHD:ssäkin. Esimerkiksi rutiinit, säännöllinen päivärytmi sekä Oma väylä -kuntoutus ovat toimivia molemmissa häiriöissä. Tuen tarve on kuitenkin mietittävä aina yksilöllisesti.