Digiosaamisen arviointi polikliinisessa hoitotyössä : digiosaamisen osaamiskartoitus
Heinonen, Terhi (2024)
Heinonen, Terhi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156540
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata digiosaamista hoitotyössä ja selvittää erilaisia hoitotyön digiosaamisen osaamiskartoituksia ja mittareita. Menetelmänä käytettiin integratiivista kirjallisuuskatsausta ja induktiivista sisällön analyysiä. Tulosten pohjalta muodostettiin polikliinisessa hoitotyössä tarvittavan digiosaamisen osaamiskartoitus.
Tulosten perusteella digiosaaminen hoitotyössä muodostuu kuudesta osa-alueesta: tietoteknisistä taidoista, asiakaskohtaamiseen liittyvästä osaamisesta, tiedonhallinnan taidoista, kyvystä huomioida eettisiä näkökulmia, kehittämisosaamisesta ja hoitotyön kliinisestä asiantuntijuudesta. Jako osa-alueisiin on teoreettista ja käytännön hoitotyössä kuvatut osa-alueet ovat limittäisiä ja täydentävät toisiaan. Hoitotyön digiosaamisen arviointiin on kehitetty pääosin validoimattomia, itsearviointiin perustuvia mittareita. Mittarit on suunnattu eri kohderyhmien, vastavalmistuneista terveydenhuollon opiskelijoista digiratkaisuja kehittävien hoitotyön asiantuntijoiden, osaamisen arviointiin.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella muodostettiin sähköinen, itsearviointiin pohjautuva hoitotyön digiosaamisen osaamiskartoitus. Osaamiskartoitus on suunniteltu ensisijaisesti erikoissairaanhoidon polikliinisen hoitotyön tarpeisiin. Kartoitusta voidaan käyttää osaamisenjohtamisen työkaluna yksikkö- tai yksilötasoisen osaamisenkehittämisen suunnitteluun. The aim of the thesis was to describe the digital competence in nursing and to find out different competence assessments and indicators of digital competence in nursing. The method used was integrative literature review and inductive content analysis. The results were used to formulate a digital competence mapping for outpatient nursing.
Based on the results, digital competence in nursing consists of six aspects: information technology skills, client encounter skills, information management skills, ability to consider ethical perspectives, development skills and clinical expertise in nursing. The division into domains is theoretical and the domains described in the practical nursing work are overlapping and complementary. For the assessment of digital competence in nursing, mainly unvalidated, self-assessed measures have been developed. The measures are aimed at different target groups, from recently graduated health care students to nursing professionals developing digital solutions.
Based on the results of the literature review, a digital self-assessment-based nursing digital competence mapping tool was developed. The competency mapping was designed primarily for the needs of outpatient nursing in hospital care. Mapping can be used as a knowledge management tool for planning competence development at unit or individual level.
Tulosten perusteella digiosaaminen hoitotyössä muodostuu kuudesta osa-alueesta: tietoteknisistä taidoista, asiakaskohtaamiseen liittyvästä osaamisesta, tiedonhallinnan taidoista, kyvystä huomioida eettisiä näkökulmia, kehittämisosaamisesta ja hoitotyön kliinisestä asiantuntijuudesta. Jako osa-alueisiin on teoreettista ja käytännön hoitotyössä kuvatut osa-alueet ovat limittäisiä ja täydentävät toisiaan. Hoitotyön digiosaamisen arviointiin on kehitetty pääosin validoimattomia, itsearviointiin perustuvia mittareita. Mittarit on suunnattu eri kohderyhmien, vastavalmistuneista terveydenhuollon opiskelijoista digiratkaisuja kehittävien hoitotyön asiantuntijoiden, osaamisen arviointiin.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella muodostettiin sähköinen, itsearviointiin pohjautuva hoitotyön digiosaamisen osaamiskartoitus. Osaamiskartoitus on suunniteltu ensisijaisesti erikoissairaanhoidon polikliinisen hoitotyön tarpeisiin. Kartoitusta voidaan käyttää osaamisenjohtamisen työkaluna yksikkö- tai yksilötasoisen osaamisenkehittämisen suunnitteluun.
Based on the results, digital competence in nursing consists of six aspects: information technology skills, client encounter skills, information management skills, ability to consider ethical perspectives, development skills and clinical expertise in nursing. The division into domains is theoretical and the domains described in the practical nursing work are overlapping and complementary. For the assessment of digital competence in nursing, mainly unvalidated, self-assessed measures have been developed. The measures are aimed at different target groups, from recently graduated health care students to nursing professionals developing digital solutions.
Based on the results of the literature review, a digital self-assessment-based nursing digital competence mapping tool was developed. The competency mapping was designed primarily for the needs of outpatient nursing in hospital care. Mapping can be used as a knowledge management tool for planning competence development at unit or individual level.