Esihenkilöiden viestinnän ja vuorovaikutuksen kehittäminen työntekijöiden näkökulmasta : case: Yritys X
Vuorenmaa, Jenna (2024)
Vuorenmaa, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156547
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää esihenkilöiden viestintää ja vuorovaikutusta työntekijöiden näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli tarjota toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa esihenkilöiden viestinnän ja vuorovaikutuksen nykytilanteesta ja keksiä kehittämisideoita työntekijälähtöisesti. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Yritys X:lle, joka on Keski-Suomessa sijaitseva organisaatio.
Teoriaosuudessa käsiteltiin viestintää ja vuorovaikutusta yleisesti sekä esihenkilöiden näkökulmasta. Esihenkilöiden viestinnän ja vuorovaikutuksen kehittämisestä tuotiin esille niihin vaikuttavia tekijöitä ja annettiin keinoja hyvään esihenkilön viestintään ja vuorovaikutukseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Kvantitatiivisena osana tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, jonka avulla selvitettiin työntekijöiden näkemys esihenkilöiden viestinnästä ja vuorovaikutuksesta. Kyselytutkimuksen pohjalta saatiin selville esihenkilöiden viestinnän ja vuorovaikutuksen kehityskohteet. Kehitysideoiden luomista varten työntekijöille järjestettiin aivoriihi, joka oli tutkimuksen kvalitatiivinen osuus. Aivoriihen pohjalta toteutettiin esihenkilöiden viestintä- ja vuorovaikutusopas, johon kirjattiin työntekijöiden kehitysideat.
Tulosten perusteella työntekijät ovat tyytymättömiä esihenkilöiden viestintään ja vuorovaikutukseen, joten sitä täytyy kehittää. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että esihenkilöiden viestintää ja vuorovaikutusta pystytään kehittämään lisäämällä esihenkilöiden läsnäoloa, tietämystä varaston prosesseista, kannustamista, palautetta ja tiedottamista. Tutkimustuloksien perusteella myös lupausten pitäminen, työntekijöiden osallistaminen päätöksentekoon ja palkitsemistapojen kehittäminen kehittäisivät esihenkilöiden viestintää ja vuorovaikutusta paremmaksi.
Teoriaosuudessa käsiteltiin viestintää ja vuorovaikutusta yleisesti sekä esihenkilöiden näkökulmasta. Esihenkilöiden viestinnän ja vuorovaikutuksen kehittämisestä tuotiin esille niihin vaikuttavia tekijöitä ja annettiin keinoja hyvään esihenkilön viestintään ja vuorovaikutukseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Kvantitatiivisena osana tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, jonka avulla selvitettiin työntekijöiden näkemys esihenkilöiden viestinnästä ja vuorovaikutuksesta. Kyselytutkimuksen pohjalta saatiin selville esihenkilöiden viestinnän ja vuorovaikutuksen kehityskohteet. Kehitysideoiden luomista varten työntekijöille järjestettiin aivoriihi, joka oli tutkimuksen kvalitatiivinen osuus. Aivoriihen pohjalta toteutettiin esihenkilöiden viestintä- ja vuorovaikutusopas, johon kirjattiin työntekijöiden kehitysideat.
Tulosten perusteella työntekijät ovat tyytymättömiä esihenkilöiden viestintään ja vuorovaikutukseen, joten sitä täytyy kehittää. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että esihenkilöiden viestintää ja vuorovaikutusta pystytään kehittämään lisäämällä esihenkilöiden läsnäoloa, tietämystä varaston prosesseista, kannustamista, palautetta ja tiedottamista. Tutkimustuloksien perusteella myös lupausten pitäminen, työntekijöiden osallistaminen päätöksentekoon ja palkitsemistapojen kehittäminen kehittäisivät esihenkilöiden viestintää ja vuorovaikutusta paremmaksi.