Lastenkirjallisuuden uudet muodot : multimodaalisen digitaalisen lastenkirjakonseptin suunnittelu
Kumpulainen, Jonna (2024)
Kumpulainen, Jonna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156591
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella multimodaalinen digitaalinen lastenkirjakonsepti. Konseptin tuli havainnollistaa lastenkirjallisuuden uusia digitaalisia muotoja, sekä tutkia kirjasovelluksessa hyödynnettävää multimodaalista tarinankerrontaa.
Suunnittelun pohjana toimi perehtyminen digitaalisen lastenkirjallisuuden konventioihin, nykytilaan ja uusien muotojen määrittelyyn, sekä multimodaalisuuden hyötyihin erityisesti lapsille suunnatussa tarinankerronnassa.
Produktion suunnitteluprosessi eteni tarinan kirjoittamisesta kuvitusten luonnosteluun ja viimeistelyyn, jonka jälkeen animoitujen elementtien luominen oli mahdollista. Animoinnin yhteydessä myös interaktiivisuuden suunnittelu tuli osaksi prosessia, ja tällöin varmistui myös konseptin formaatiksi suunniteltu kirjasovellus. Lopuksi konseptin viimeisteli äänimaailma, jolla työ saavutti todellisen multimodaalisen muotonsa.
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että lastenkirjallisuus voi hyötyä merkittävästi multimodaalisesta tarinankerronnasta, sekä digitaalisten ratkaisujen hyödyntämisestä. The goal of this thesis was to design a multimodal digital children’s book concept. This concept should reflect the new digital formats of children’s literature, as well as explore the multimodal storytelling used in literary apps.
The foundation for the design process was made through an orientation, which focused on the conventions of children’s digital literature, its current state, and definitions of new digital forms. The orientation also considered the advantages of multimodality in storytelling for children.
The design process started with writing the story, followed by drafting and finalizing the illustrations. Animated elements were designed together with the interactivity, confirming the intended format of literary app for the concept. Finally, the concept was finalized by the soundscape, with which the work achieved its true multimodal form.
Based on the results, children’s literature can notably benefit from multimodal storytelling and the usage of digital solutions.
Suunnittelun pohjana toimi perehtyminen digitaalisen lastenkirjallisuuden konventioihin, nykytilaan ja uusien muotojen määrittelyyn, sekä multimodaalisuuden hyötyihin erityisesti lapsille suunnatussa tarinankerronnassa.
Produktion suunnitteluprosessi eteni tarinan kirjoittamisesta kuvitusten luonnosteluun ja viimeistelyyn, jonka jälkeen animoitujen elementtien luominen oli mahdollista. Animoinnin yhteydessä myös interaktiivisuuden suunnittelu tuli osaksi prosessia, ja tällöin varmistui myös konseptin formaatiksi suunniteltu kirjasovellus. Lopuksi konseptin viimeisteli äänimaailma, jolla työ saavutti todellisen multimodaalisen muotonsa.
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että lastenkirjallisuus voi hyötyä merkittävästi multimodaalisesta tarinankerronnasta, sekä digitaalisten ratkaisujen hyödyntämisestä.
The foundation for the design process was made through an orientation, which focused on the conventions of children’s digital literature, its current state, and definitions of new digital forms. The orientation also considered the advantages of multimodality in storytelling for children.
The design process started with writing the story, followed by drafting and finalizing the illustrations. Animated elements were designed together with the interactivity, confirming the intended format of literary app for the concept. Finally, the concept was finalized by the soundscape, with which the work achieved its true multimodal form.
Based on the results, children’s literature can notably benefit from multimodal storytelling and the usage of digital solutions.