Ravintolisämarkkinoinnin lakien alla : verkostomarkkinoinnin kuluttajavastuu
Saarelainen, Sari (2024)
Saarelainen, Sari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156598
Tiivistelmä
Uuteen liiketoimintaan ryhtyessä aloittavan yrittäjän eteen voi tulla yllättäviä tilanteita, joissa alaan liittyvän lainsäädännön tunteminen on tärkeää. Voidakseen toimia avoimesti, ennakoitavasti ja luotettavasti, on edustajan tunnettava omaan alaansa liittyvän lainsäädännön asettamat raamit päivittäisessä työssään.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda ohjeistus, jonka avulla uusi yrittäjä voi aloittaa edustajuuden verkostomarkkinointialalla ymmärtäen verkostomarkkinointiin ja lisäravinnealaan liittyvän lainsäädännön ja sen luomat vastuut ja velvollisuudet kuluttajanäkökulmasta. Opinnäytetyön tuotosta sovelletaan kuntosalialan yrityksen toiminnan laajentamisessa. Yritys on toiminut usean vuosikymmenen ajan, mutta yrityksen toiminnassa ei ole aikaisemmin ollut verkostomarkkinointia. Tämän ohjeistuksen avulla yrityksen on helpompi ymmärtää oman toimintansa vastuut uudella liiketoiminta-alalla.
Opinnäytetyö muodostaa kokonaiskuvan siitä millaista lainsäädäntöä liittyy ravintolisämyynnin ja verkostomarkkinoinnin ympärille. Viitekehyksenä käytettiin pääasiassa lainsäädäntöä ja oikeudellista kirjallisuutta. Opinnäytetyön tekijä toimi itse edustajana tätä opinnäytetyötä tehtäessä, joten aineiston kerääminen ja verkostomarkkinointialaan tutustuminen oli helpompaa ja käytännönläheistä.
Tästä opinnäytetyöstä syntyi käytäntöön sopiva sabluuna, jolla verkostomarkkinointiin ryhtyvä uusi edustaja saa nopeasti käsityksen alan lainsäädännöstä. Työkalun avulla onnistuttiin luomaan yritykselle helposti ymmärrettävä tietopankki aloittaa verkostomarkkinointi ja välittää luotettavaa tietoa asiakkaille. Uusi edustaja otti uuden sabluunan käyttöön helmikuussa 2024.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda ohjeistus, jonka avulla uusi yrittäjä voi aloittaa edustajuuden verkostomarkkinointialalla ymmärtäen verkostomarkkinointiin ja lisäravinnealaan liittyvän lainsäädännön ja sen luomat vastuut ja velvollisuudet kuluttajanäkökulmasta. Opinnäytetyön tuotosta sovelletaan kuntosalialan yrityksen toiminnan laajentamisessa. Yritys on toiminut usean vuosikymmenen ajan, mutta yrityksen toiminnassa ei ole aikaisemmin ollut verkostomarkkinointia. Tämän ohjeistuksen avulla yrityksen on helpompi ymmärtää oman toimintansa vastuut uudella liiketoiminta-alalla.
Opinnäytetyö muodostaa kokonaiskuvan siitä millaista lainsäädäntöä liittyy ravintolisämyynnin ja verkostomarkkinoinnin ympärille. Viitekehyksenä käytettiin pääasiassa lainsäädäntöä ja oikeudellista kirjallisuutta. Opinnäytetyön tekijä toimi itse edustajana tätä opinnäytetyötä tehtäessä, joten aineiston kerääminen ja verkostomarkkinointialaan tutustuminen oli helpompaa ja käytännönläheistä.
Tästä opinnäytetyöstä syntyi käytäntöön sopiva sabluuna, jolla verkostomarkkinointiin ryhtyvä uusi edustaja saa nopeasti käsityksen alan lainsäädännöstä. Työkalun avulla onnistuttiin luomaan yritykselle helposti ymmärrettävä tietopankki aloittaa verkostomarkkinointi ja välittää luotettavaa tietoa asiakkaille. Uusi edustaja otti uuden sabluunan käyttöön helmikuussa 2024.