WCSC Street B-luokan kiihdytysauton voimansiirtoratkaisu
Hakalahti, Jouni (2009)
Hakalahti, Jouni
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176758
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella toimeksiantajan Street B -luokan kiihdytysautoon sekä kilpa- että normaalikäyttöön hyvin soveltuva voimansiirtolinja. Työn yleisiä tavoitteita olivat luotettavuus, kustannustehokkuus ja käytettävyys. Kilpailullinen tavoite oli suunnitella 10 sekunnin /+-mailin aikoihin luotettavasti ja toistettavasti kykenevä kokoonpano.
Kehitys- ja ongelmanratkaisusuunnitelman aluksi kartoitettiin ajoneuvon silloinen tilanne. Verrattiin olemassa olleita voimansiirron komponentteja projektiajoneuvon moottoritehoon, tehopainosuhteeseen ja suorituskykytavoitteeseen. Tämän jälkeen kartoitettiin saatavilla olleet vaihtoehdot; kriteereinä olivat soveltuvuus kilpailukäyttöön, kestävyys, kustannustehokkuus, osien saatavuus ja pyrkimys vähäiseen huollontarpeeseen.
Työn tuloksena valittiin toimeksiantoon parhaiten sopiva vaihteistotyyppi sekä taka-akselisto sekä suunniteltiin voimansiirron osiin tehtavät muutokset. Tarvittavat osat, komponentit ja niiden hankintakanavat listattiin ja suunniteltiin tarvittavat vaihteiston ja taka-akselin kiinnitysosat. Ajoneuvon alustageometriasta tehtiin kartta, joka toimi apuna suunnittelutyössä ja jota voidaan käyttää tulevaisuudessa hyödyksi kilpailukäytössä. Ajoneuvon kokonaisviilitykset ja renkaat valittiin suorituskykytavoitetta vastaaviksi.
Kehitys- ja ongelmanratkaisusuunnitelman aluksi kartoitettiin ajoneuvon silloinen tilanne. Verrattiin olemassa olleita voimansiirron komponentteja projektiajoneuvon moottoritehoon, tehopainosuhteeseen ja suorituskykytavoitteeseen. Tämän jälkeen kartoitettiin saatavilla olleet vaihtoehdot; kriteereinä olivat soveltuvuus kilpailukäyttöön, kestävyys, kustannustehokkuus, osien saatavuus ja pyrkimys vähäiseen huollontarpeeseen.
Työn tuloksena valittiin toimeksiantoon parhaiten sopiva vaihteistotyyppi sekä taka-akselisto sekä suunniteltiin voimansiirron osiin tehtavät muutokset. Tarvittavat osat, komponentit ja niiden hankintakanavat listattiin ja suunniteltiin tarvittavat vaihteiston ja taka-akselin kiinnitysosat. Ajoneuvon alustageometriasta tehtiin kartta, joka toimi apuna suunnittelutyössä ja jota voidaan käyttää tulevaisuudessa hyödyksi kilpailukäytössä. Ajoneuvon kokonaisviilitykset ja renkaat valittiin suorituskykytavoitetta vastaaviksi.