Palvelumuotoilulla arvoa palvelupolkuihin : LAB.fi-verkkopalvelun asiakaslähtöinen kehittäminen
Jaakkola, Kaisa (2024)
Jaakkola, Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176778
Tiivistelmä
Suuret muutostrendit, yllättävät muutokset ja epävarmuus leimaavat tämän päivän arkea ja haastavat tulevaisuudenkuvia. Työelämän murros sekä opetuksen ja oppimisen muutos luovat muutospaineita osaamiselle ja yhteiskunnallisille rakenteille ja vaativat myös koulutusorganisaatiolta entistä syvempää ymmärrystä sen kohderyhmistä muuttuvassa maailmassa.
Tämän opinnäytetyön aihe syntyi toimeksiantajan tarpeesta ymmärtää ja saada ajantasaista tietoa suomalaisista alle 25-vuotiaista korkeakouluopintoja suunnittelevista potentiaalisista hakijoista. Opinnäytetyön tavoitteena on kasvattaa asiakasymmärrystä valitusta kohderyhmästä ja hyödyntää sitä LAB-ammattikorkeakoulun verkkopalvelun asiakaslähtöisessä kehittämisessä. Tarkoitus on saada kiinni siitä, mikä tuo arvoa niin potentiaalisille hakijoille, kuin myös LAB-ammattikorkeakoululle.
Opinnäytetyössä hyödynnetään palvelumuotoilua ja sen menetelmiä verkkopalvelun palvelupolkujen kehittämisessä ja hakijoille suunnattujen sisältöjen suunnittelussa. Työssä kerätään asiakastietoa laadullisin tutkimusmenetelmin asiakasymmärryksen syventämiseksi. Lopputuloksena esitellään aineistosta löydetyt havainnot ja tuodaan esiin kehittämiskohteet ratkaisuehdotuksineen. Työ tarjoaa myös työkaluja ja menetelmiä hyödynnettäväksi asiakaslähtöiseen jatkuvaan kehittämiseen.
Tämän opinnäytetyön aihe syntyi toimeksiantajan tarpeesta ymmärtää ja saada ajantasaista tietoa suomalaisista alle 25-vuotiaista korkeakouluopintoja suunnittelevista potentiaalisista hakijoista. Opinnäytetyön tavoitteena on kasvattaa asiakasymmärrystä valitusta kohderyhmästä ja hyödyntää sitä LAB-ammattikorkeakoulun verkkopalvelun asiakaslähtöisessä kehittämisessä. Tarkoitus on saada kiinni siitä, mikä tuo arvoa niin potentiaalisille hakijoille, kuin myös LAB-ammattikorkeakoululle.
Opinnäytetyössä hyödynnetään palvelumuotoilua ja sen menetelmiä verkkopalvelun palvelupolkujen kehittämisessä ja hakijoille suunnattujen sisältöjen suunnittelussa. Työssä kerätään asiakastietoa laadullisin tutkimusmenetelmin asiakasymmärryksen syventämiseksi. Lopputuloksena esitellään aineistosta löydetyt havainnot ja tuodaan esiin kehittämiskohteet ratkaisuehdotuksineen. Työ tarjoaa myös työkaluja ja menetelmiä hyödynnettäväksi asiakaslähtöiseen jatkuvaan kehittämiseen.