Viestintäsuunnittelu: Tulostuspalvelun uudistus
Neugebauer, Denice (2024)
Neugebauer, Denice
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176841
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on viestintäsuunnitelman rakentaminen toimeksiantajalle. Toimeksiantajalla alkoi suuri, yli vuoden mittainen projekti, jonka avuksi he kaipasivat viestintäsuunnitelmaa tukemaan projektia sen eri vaiheissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa viestintäsuunnitelman pohja, jonka avulla toimeksiantajayritys pystyi paremmin suunnittelemaan tulevia toimenpiteitä, viestintää sekä ylläpitää tiimin sisäistä selkeyttä projektin edetessä.
Yrityksen viestintä on tärkeä osa sen toimintaa, sekä sisäisesti että ulkoisesti. Onnistunut viestintä vaatii suunnittelua. Viestintäsuunnitelman pohja rakennettiin hyödyntämällä tietoa eri lähteistä, kuten haastatteluista sekä kyselyistä. Haastatteluista ja kyselyistä saatua tietoa hyödynnettiin viestintäsuunnitelman eri kohdissa, kuten aikataulutuksessa, pääviestien suunnittelussa sekä viestintäkanavien kartoittamisessa.
Opinnäytetyössä perehdytään ensin itse toimeksiantajaan, joka tässä tapauksessa halusi pysyä anonyymina. Johdannossa kerrotaan toimeksiantajayrityksen lisäksi opinnäytetyön taustasta ja lähtötilanteesta sekä opinnäytetyön tavoitteista. Teoriaosuudessa perehdytään viestinnän suunnitteluun ja viestintäsuunnitelman kannalta tärkeisiin aiheisiin, kuten kohderyhmiin, viestintäkanaviin, tavoitteiden asettamiseen ja viestinnän mittaamiseen.
Tiedonkeruussa on hyödynnetty sekä alan kirjallisuutta, toimeksiantajalta saatua materiaalia sekä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin sekä teemahaastatteluja että kyselyjä.
Opinnäytetyön lopussa on avattu kirjallisesti viestintäsuunnitelman sisällöstä. Itse viestintäsuunnitelmaa ei kuitenkaan julkaistu toimeksiantajayrityksen toiveesta.
Toimeksiantajayritys esitti tyytyväisyyttään viestintäsuunnitelmaan ja sen rakenteeseen, kehuen erityisesti selkeyttä. Toiveena oli, että viestintäsuunnitelman pohjaa pystyisi hyödyntämään myös tulevaisuudessa.
Yrityksen viestintä on tärkeä osa sen toimintaa, sekä sisäisesti että ulkoisesti. Onnistunut viestintä vaatii suunnittelua. Viestintäsuunnitelman pohja rakennettiin hyödyntämällä tietoa eri lähteistä, kuten haastatteluista sekä kyselyistä. Haastatteluista ja kyselyistä saatua tietoa hyödynnettiin viestintäsuunnitelman eri kohdissa, kuten aikataulutuksessa, pääviestien suunnittelussa sekä viestintäkanavien kartoittamisessa.
Opinnäytetyössä perehdytään ensin itse toimeksiantajaan, joka tässä tapauksessa halusi pysyä anonyymina. Johdannossa kerrotaan toimeksiantajayrityksen lisäksi opinnäytetyön taustasta ja lähtötilanteesta sekä opinnäytetyön tavoitteista. Teoriaosuudessa perehdytään viestinnän suunnitteluun ja viestintäsuunnitelman kannalta tärkeisiin aiheisiin, kuten kohderyhmiin, viestintäkanaviin, tavoitteiden asettamiseen ja viestinnän mittaamiseen.
Tiedonkeruussa on hyödynnetty sekä alan kirjallisuutta, toimeksiantajalta saatua materiaalia sekä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin sekä teemahaastatteluja että kyselyjä.
Opinnäytetyön lopussa on avattu kirjallisesti viestintäsuunnitelman sisällöstä. Itse viestintäsuunnitelmaa ei kuitenkaan julkaistu toimeksiantajayrityksen toiveesta.
Toimeksiantajayritys esitti tyytyväisyyttään viestintäsuunnitelmaan ja sen rakenteeseen, kehuen erityisesti selkeyttä. Toiveena oli, että viestintäsuunnitelman pohjaa pystyisi hyödyntämään myös tulevaisuudessa.