Digitaalinen esiperehdytys — Case Nordic Sales Crew Oy
Hahto, Iina; Lappalainen, Juho; Pakkanen, Eveliina; Saarinen, Juuso; Turpeinen, Heidi (2024)
Hahto, Iina
Lappalainen, Juho
Pakkanen, Eveliina
Saarinen, Juuso
Turpeinen, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186893
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan Nordic Sales Crew’n perehdytys- ja esiperehdytysprosesseissa tunnistettuihin haasteisiin ratkaisu. Ratkaisulla pyritään kasvattamaan uusien työntekijöiden sitoutuneisuutta ja työmotivaatiota. Nordic Sales Crew’lla on tavoitteena ratkaisun avulla vähentää ennenaikaisesti päättyvien työsuhteiden määrää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostettiin perehdytykseen, esiperehdytykseen, pelillistämiseen ja Z-sukupolveen liittyvästä teoreettisesta tiedosta. Esiperehdytykseen kehitetyn ratkaisun keskiössä olivat pelillistetyt ja Z-sukupolvea sitouttavat ominaisuudet. Esiperehdytysmenetelmien kohdentaminen 18–25-vuotiaille tuleville työntekijöille oli tärkeää. Tämän vuoksi Z-sukupolven erityispiirteiden ymmärtäminen auttoi kehitysprosessissa.
Opinnäytetyön kehitystyö suoritettiin Design Sprint -menetelmällä, jossa oli tavoitteena valmistaa toimeksiantajalle prototyyppi digitaalisesta esiperehdytysalustasta viikon aikana. Viikkoon valmistauduttiin keräämällä tietoa monin eri menetelmin. Yhtenä tiedonkeruun menetelmänä tehtiin vertailuanalyysi olemassa olevista esiperehdytysratkaisuista. Lisäksi toteutettiin haastattelut Nordic Sales Crew’n työntekijöille, syvällisemmän ymmärryksen hankkimiseksi työntekijöiden ja esihenkilöiden kohtaamista ongelmista ja haasteista. Kehitystyön tueksi luotiin myös käyttäjäpolku, joka auttoi ymmärtämään uuden työntekijän kokemuksia kokonaisvaltaisesti.
Design Sprint -viikon kehitystyön lopputuloksena syntyi prototyyppi sovelluksesta, jonka keskiössä ovat Z-sukupolven suosima videosisältö ja pelillistetyt haasteet. Sovelluksen ominaisuudet auttavat uutta työntekijää tutustumaan uuteen työpaikkaan luoden motivaatiota, sitoutuneisuutta ja innostuneisuutta sekä poistaen epävarmuutta.
Toimeksiantajalle esitelty ratkaisuehdotus sai hyväksynnän ja myönteistä palautetta. Ratkaisun avulla Nordic Sales Crew’n on mahdollista sitouttaa työntekijöitä jo ennen työsuhteen aloittamista ja tarjota kattavampaa perehdytystä uusille työntekijöille. Näiden toimenpiteiden avulla voidaan pyrkiä vähentämään työsuhteiden määrää, jotka työntekijä päättää ennen aloitustaan. Laadukas esiperehdytys ja perehdytys kehittävät yrityksen brändiä ja lisäävät kilpailuetua.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostettiin perehdytykseen, esiperehdytykseen, pelillistämiseen ja Z-sukupolveen liittyvästä teoreettisesta tiedosta. Esiperehdytykseen kehitetyn ratkaisun keskiössä olivat pelillistetyt ja Z-sukupolvea sitouttavat ominaisuudet. Esiperehdytysmenetelmien kohdentaminen 18–25-vuotiaille tuleville työntekijöille oli tärkeää. Tämän vuoksi Z-sukupolven erityispiirteiden ymmärtäminen auttoi kehitysprosessissa.
Opinnäytetyön kehitystyö suoritettiin Design Sprint -menetelmällä, jossa oli tavoitteena valmistaa toimeksiantajalle prototyyppi digitaalisesta esiperehdytysalustasta viikon aikana. Viikkoon valmistauduttiin keräämällä tietoa monin eri menetelmin. Yhtenä tiedonkeruun menetelmänä tehtiin vertailuanalyysi olemassa olevista esiperehdytysratkaisuista. Lisäksi toteutettiin haastattelut Nordic Sales Crew’n työntekijöille, syvällisemmän ymmärryksen hankkimiseksi työntekijöiden ja esihenkilöiden kohtaamista ongelmista ja haasteista. Kehitystyön tueksi luotiin myös käyttäjäpolku, joka auttoi ymmärtämään uuden työntekijän kokemuksia kokonaisvaltaisesti.
Design Sprint -viikon kehitystyön lopputuloksena syntyi prototyyppi sovelluksesta, jonka keskiössä ovat Z-sukupolven suosima videosisältö ja pelillistetyt haasteet. Sovelluksen ominaisuudet auttavat uutta työntekijää tutustumaan uuteen työpaikkaan luoden motivaatiota, sitoutuneisuutta ja innostuneisuutta sekä poistaen epävarmuutta.
Toimeksiantajalle esitelty ratkaisuehdotus sai hyväksynnän ja myönteistä palautetta. Ratkaisun avulla Nordic Sales Crew’n on mahdollista sitouttaa työntekijöitä jo ennen työsuhteen aloittamista ja tarjota kattavampaa perehdytystä uusille työntekijöille. Näiden toimenpiteiden avulla voidaan pyrkiä vähentämään työsuhteiden määrää, jotka työntekijä päättää ennen aloitustaan. Laadukas esiperehdytys ja perehdytys kehittävät yrityksen brändiä ja lisäävät kilpailuetua.