Leikki-ikäisen lapsen laryngiitti - hoito-ohje
Lehtola, Reetta; Kivelä, Emma (2024)
Lehtola, Reetta
Kivelä, Emma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404197014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404197014
Tiivistelmä
Lapsipotilailla laryngiitti on varsin yleinen hengitystieinfektio ja se on myös usein syynä sille, jonka vuoksi lapsipotilas tulee päivystykseen. Laryngiitti on kurkunpääntulehdus, jonka yleisimpiä oireita ovat haukkuva yskä, käheä ääni sekä äänekäs sisäänhengitys. Päivystykseen hakeutumiselle on usein syynä lapsipotilaan hengitysvaikeudet ja yleistilan lasku. Yleisesti ottaen lapsipotilaan kohtaaminen sekä hoito voi olla hoitohenkilökunnalle haastavaa, mutta se on samalla myös erityisen tärkeää. Hoitajan sekä lapsipotilaan kohtaamisen tulisi tukea lapsen turvallisuuden tunnetta sekä luottamussuhdetta hoitajaan. Hoitajan tulee huomioida lapsen ikätaso ja sen mahdolliset erityispiirteet sekä ottaa lapsi mahdollisuuksien mukaan hoidonsuunnitteluun sekä hoidon toteutukseen yhdessä lapsen vanhempien kanssa. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvata leikki-ikäisen lapsen laryngiitin tunnistamista ja hoitamista hoitotyössä. Toimeksiantajamme oli Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde, Raahen päivystys. Tuotteistamisprosessia hyödyntäen laadittiin laryngiittia sairastavan leikki-ikäisen lapsen hoito-ohje Raahen päivystyksen hoitohenkilökunnalle. Opinnäytetyömme tavoitteena oli edistää laatimamme hoito-ohjeen avulla leikki-ikäisen lapsen laryngiitin, tunnistamista ja hoitamista Raahen päivystyksen hoitotyössä. Hoito-ohjeemme koostui näyttöön perustuvasta tiedosta ja se sisältää leikki-ikäisen lapsen laryngiitin keskeiset oireet, tutkimukset ja lääkehoidon. Hoito-ohjeemme jää Raahen päivystyksen vapaaseen käyttöön ja he voivat hyödyntää sitä haluamallaan tavalla. Hoito-ohjetta olisi myös mahdollista hyödyntää muualla työelämässä, missä kohdataan ja hoidetaan laryngiittia sairastavia lapsipotilaita. Tätä tukee myös se, että hoito-ohje on sähköisessä muodossa. In pediatric patients, laryngitis is a common upper respiratory tract infection and also often the reason why a pediatric patient comes to the emergency department. The most common symptoms of laryngitis are a barking cough, a hoarse voice, and loud inhalation. The reason for seeking emergency care is often the pediatric patient's breathing difficulties and a decrease in their general condition. In general, encountering and treating a child patient can be challenging for the nursing staff, but it is also particularly important. Encounters between the nurse and the child patient should support the child's sense of security and building of a trust relationship with the nurse. The nurse must consider the child's age level and its possible special characteristics and, if possible, involve the child in the planning and im-plementation of treatment together with the child's parents. The key concepts of this productized thesis were the treatment of preschool-aged children in the emer-gency department, laryngitis, and the preparation of treatment instructions. The purpose of this thesis was to describe the identification and treatment of laryngitis in a preschool child in nursing. This thesis was commissioned by Raahe emergency department operating within North Ostrobothnia Wellbeing Services County Pohde. Following the stages of a productization process, instructions for treating preschool chil-dren with laryngitis were drawn for the nursing staff at Raahe emergency department. The treatment in-structions are based on evidence-based information and include the key symptoms, examinations, and medication of laryngitis in preschool children. The treatment instructions also contain special observations on the implementation of pharmacotherapy. The aim of this thesis was that the treatment instructions would promote the identification and treatment of laryngitis in preschool children in Raahe emergency department and at the same time increase the knowledge of the emergency nursing staff.