Laatua päihdekuntoutukseen : asiakaspalautelomake Pajarilan päihdekuntoutumisyksikköön
Hellsten, Jenna; Soovre, Annemai (2024)
Hellsten, Jenna
Soovre, Annemai
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217100
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli päivittää päihdekuntoutumisyksikön kuntoutumisosastolla käytössä oleva asiakaspalautelomake. Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, joka toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä yhteistyössä Pajarilan päihdekuntoutumisyksikön kanssa. Tarve kehittämistyölle tuli yhteistyökumppanilta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli uudistaa päihdekuntoutumisyksikössä käytössä oleva asiakaspalautelomake sellaiseksi, että asiakkaiden olisi helpompaa antaa toimintaa kehittävää palautetta sekä yksikön olisi mahdollista seurata tarjoamiensa kuntoutumispalveluiden laatua.
Asiakaspalautelomaketta uudistettiin päihdepalveluiden laatusuosituksiin, kirjallisuuteen, Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuihin sekä yhteistyökumppanin toiveisiin pohjautuen. Opinnäytetyössä asiakaspalautelomaketta muokattiin kahdessa osassa. Ensin päihdekuntoutumisyksikön asiantuntijaryhmälle järjestettiin teemahaastattelu. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti ja ryhmiteltiin palautelomakkeen päivittämistä varten. Toisessa vaiheessa lomaketta muokattiin työelämänohjaajien kanssa käytyjen keskustelujen perusteella.
Valmista asiakaspalautelomaketta testattiin kahden viikon ajan yhteistyökumppanin toimesta. Päihdekuntoutujat kokivat uudistetun lomakkeen toimivaksi ja helpoksi täyttää. Päihdekuntoutumisyksikön asiantuntijat olivat tyytyväisiä uudistetun asiakaspalautelomakkeen sisältöön.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi uudistettu palveluiden laadun seurannan mahdollistava asiakaspalautelomake, joka otettiin käyttöön päihdekuntoutumisyksikössä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli uudistaa päihdekuntoutumisyksikössä käytössä oleva asiakaspalautelomake sellaiseksi, että asiakkaiden olisi helpompaa antaa toimintaa kehittävää palautetta sekä yksikön olisi mahdollista seurata tarjoamiensa kuntoutumispalveluiden laatua.
Asiakaspalautelomaketta uudistettiin päihdepalveluiden laatusuosituksiin, kirjallisuuteen, Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuihin sekä yhteistyökumppanin toiveisiin pohjautuen. Opinnäytetyössä asiakaspalautelomaketta muokattiin kahdessa osassa. Ensin päihdekuntoutumisyksikön asiantuntijaryhmälle järjestettiin teemahaastattelu. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti ja ryhmiteltiin palautelomakkeen päivittämistä varten. Toisessa vaiheessa lomaketta muokattiin työelämänohjaajien kanssa käytyjen keskustelujen perusteella.
Valmista asiakaspalautelomaketta testattiin kahden viikon ajan yhteistyökumppanin toimesta. Päihdekuntoutujat kokivat uudistetun lomakkeen toimivaksi ja helpoksi täyttää. Päihdekuntoutumisyksikön asiantuntijat olivat tyytyväisiä uudistetun asiakaspalautelomakkeen sisältöön.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi uudistettu palveluiden laadun seurannan mahdollistava asiakaspalautelomake, joka otettiin käyttöön päihdekuntoutumisyksikössä.
