Valmentava johtajuus itseohjautuvien tiimien voimavarana
Pajarinen, Suvi (2024)
Pajarinen, Suvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217120
Tiivistelmä
Valmentava johtajuus voi toteutuessaan toimia itseohjautuvien tiimien voimavarana. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka valmentava johtaminen toteutuu Karelia-ammattikorkeakoulun itseohjautuvissa tiimeissä, miten valmentava johtaminen näyttäytyy tiimiläisten ja tiiminvetäjien työssä ja miten tiimit kehittyvät sen avulla. Tutkimuksen tarkoitus oli tuottaa tietoa tiimimallin ja tiimityöskentelyn kehittämiseksi. Tieto on käytettävissä tiimityön voimavarojen vahvistamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka tiedonhankintamenetelmänä oli avoin kysely. Kyselyyn vastasi 7 tiiminvetäjää ja 15 tiimiläistä hallinto- ja tukipalveluista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tuloksista ilmeni, että Karelia-ammattikorkeakoulun itseohjautuvissa tiimeissä valmentava johtaminen kehittyy edelleen. Kehittämistyön perusteella voi todeta, että valmentava johtaminen tarjoaa mahdollisuuksia tiimien kehittämiseen ja voimavarojen lisäämiseen. Valmentavan johtamisen toteutumiseen vaikuttavat moninaiset tekijät, jotka vaativat jatkuvaa huomiota ja kehittämistä. Tähän tarvitaan tukea, selkeää ohjausta ja koulutusta, tiimien yhteistyön ja viestinnän kehittämistä, avointa palautetta, yhteisiä pelisääntöjä sekä avointa keskustelua tiimien ja esihenkilöiden välillä. Jatkossa on tarpeellista tarkastella jaettua johtajuutta, sillä se on yhteydessä valmentavaan johtamiseen. Jaettua johtajuutta tullaan tulevaisuudessa tarvitsemaan yhä enemmän. When implemented, coaching leadership can serve as a resource for self-managed teams. The aim of this thesis was to find out how coaching leadership is implemented
in the self-managed teams at Karelia University of Applied Sciences, how coaching leadership is seen in the work of team members and team leaders, and how teams develop with it. The purpose of the study was to produce information to develop a team model and teamwork. This information can be used to strengthen teamwork capabilities.
The thesis was carried out as a qualitative case study with an open questionnaire as the data acquisition method. The questionnaire was answered by 7 team leaders and 15 team members from administrative and support services. The data was analysed using a data-based content analysis method.
The results showed that coaching leadership continues to develop in the self-managed teams at Karelia University of Applied Sciences. Based on the development work, it can be concluded that coaching leadership offers opportunities for team development and increased resources. The implementation of coaching leadership is influenced by a variety of factors that require constant attention and development. This requires support, clear guidance and training, development of team collaboration and communication, open feedback, common ground rules, and open discussion between teams and supervisors. In the future, it will be necessary to look at shared leadership, as it is linked to coaching leadership. Shared leadership will be increasingly needed in the future.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka tiedonhankintamenetelmänä oli avoin kysely. Kyselyyn vastasi 7 tiiminvetäjää ja 15 tiimiläistä hallinto- ja tukipalveluista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tuloksista ilmeni, että Karelia-ammattikorkeakoulun itseohjautuvissa tiimeissä valmentava johtaminen kehittyy edelleen. Kehittämistyön perusteella voi todeta, että valmentava johtaminen tarjoaa mahdollisuuksia tiimien kehittämiseen ja voimavarojen lisäämiseen. Valmentavan johtamisen toteutumiseen vaikuttavat moninaiset tekijät, jotka vaativat jatkuvaa huomiota ja kehittämistä. Tähän tarvitaan tukea, selkeää ohjausta ja koulutusta, tiimien yhteistyön ja viestinnän kehittämistä, avointa palautetta, yhteisiä pelisääntöjä sekä avointa keskustelua tiimien ja esihenkilöiden välillä. Jatkossa on tarpeellista tarkastella jaettua johtajuutta, sillä se on yhteydessä valmentavaan johtamiseen. Jaettua johtajuutta tullaan tulevaisuudessa tarvitsemaan yhä enemmän.
in the self-managed teams at Karelia University of Applied Sciences, how coaching leadership is seen in the work of team members and team leaders, and how teams develop with it. The purpose of the study was to produce information to develop a team model and teamwork. This information can be used to strengthen teamwork capabilities.
The thesis was carried out as a qualitative case study with an open questionnaire as the data acquisition method. The questionnaire was answered by 7 team leaders and 15 team members from administrative and support services. The data was analysed using a data-based content analysis method.
The results showed that coaching leadership continues to develop in the self-managed teams at Karelia University of Applied Sciences. Based on the development work, it can be concluded that coaching leadership offers opportunities for team development and increased resources. The implementation of coaching leadership is influenced by a variety of factors that require constant attention and development. This requires support, clear guidance and training, development of team collaboration and communication, open feedback, common ground rules, and open discussion between teams and supervisors. In the future, it will be necessary to look at shared leadership, as it is linked to coaching leadership. Shared leadership will be increasingly needed in the future.