Markkinointisuunnitelma : case Tarvolan tila
Löytöjärvi, Essi (2024)
Löytöjärvi, Essi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237257
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe valikoitui opinnäytetyöntekijän kiinnostuksesta sosiaalisen median markkinointiin sekä toimeksiantajan tarpeesta. Toimeksiantajana toiminnallisessa opinnäytetyössä toimi pieni Tarvolan tila, jonka tuotantosuuntaus on mansikanviljelyssä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeyrityksen sisällöntuotantoa ja laatia vuosikello kohdeyritykselle.
Toimeksiantajan yritys on uusi alalla ja kaipasi apua sosiaalisen median sisällöntuotantoon. Työssä laadittiin yritykselle markkinointisuunnitelma, joka sisälsi sisällöntuotannon vuosikellon, johon kerättiin kuukausitasolla oleellisimmat julkaisuideat sekä kaksi erilaista markkinointikampanjaa. Näistä toinen suunniteltiin sosiaalisen median kampanjaksi ja toinen oli konkreettisesti tilalla tapahtuva markkinointitapahtuma. Tavoitteena oli parantaa yrityksen tunnettuutta, sitouttaa olemassa olevia asiakkaita ja tavoittaa uusia asiakkaita markkinointisuunnitelman avulla.
Opinnäytetyön laadinnassa käytettiin tukena teoriaosiossa markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan liittyvää suomalaista kirjallisuutta sekä internetsivustoja ja toiminnalliseen osioon hyödynnettiin toimeksiantajan sosiaalisen median tilejä, toimeksiantajalle tehtyä haastattelua sekä opinnäytetyöntekijän omaa kokemusta
Toimeksiantajan yritys on uusi alalla ja kaipasi apua sosiaalisen median sisällöntuotantoon. Työssä laadittiin yritykselle markkinointisuunnitelma, joka sisälsi sisällöntuotannon vuosikellon, johon kerättiin kuukausitasolla oleellisimmat julkaisuideat sekä kaksi erilaista markkinointikampanjaa. Näistä toinen suunniteltiin sosiaalisen median kampanjaksi ja toinen oli konkreettisesti tilalla tapahtuva markkinointitapahtuma. Tavoitteena oli parantaa yrityksen tunnettuutta, sitouttaa olemassa olevia asiakkaita ja tavoittaa uusia asiakkaita markkinointisuunnitelman avulla.
Opinnäytetyön laadinnassa käytettiin tukena teoriaosiossa markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan liittyvää suomalaista kirjallisuutta sekä internetsivustoja ja toiminnalliseen osioon hyödynnettiin toimeksiantajan sosiaalisen median tilejä, toimeksiantajalle tehtyä haastattelua sekä opinnäytetyöntekijän omaa kokemusta