Veto- ja pitovoimaa varhaiskasvatukseen : varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä ja kokemuksia työn veto- ja pitovoimatekijöistä Onnelassa
Lehto, Sanna (2024)
Lehto, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237323
Tiivistelmä
Varhaiskasvatus on osa monen lapsiperheen arkea. Varhaiskasvatusalan ammattilaisten tehtävänä on tukea lasten kokonaisvaltaista kehitystä, kasvua ja oppimista. Laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttaminen asettaa henkilöstölle useita vaatimuksia. Varhaiskasvatusalan veto- ja pitovoimaa heikentävät mm. työn vaativuus, kuormitus ja heikko palkkataso. Pätevistä varhaiskasvatusalan ammattilaisista on pulaa useissa kunnissa ja uusia työntekijöitä on haastavaa saada.
Opinnäytetyö selvittää nimettömänä pysyvän kunnan varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä ja kokemuksia työn veto- ja pitovoimatekijöistä. Opinnäytetyössä käytetään kunnasta nimeä Onnela. Tutkimus toteutettiin soveltavana määrällisenä tutkimuksena. Henkilöstön näkemyksiä ja kokemuksia kartoitettiin kyselylomakkeella. Tavoitteena on ylläpitää ja kehittää Onnelan varhaiskasvatuspalveluiden veto- ja pitovoimaa.
Opinnäytetyön tulosten mukaan vetovoimatekijöistä parhaiten Onnelassa toteutuu päiväkodin lähiympäristön hyödynnettävyys, työvuorotoiveiden huomioiminen, päiväkodin johtajan helppo tavoitettavuus sekä se, että lasten kanssa käytettäviä materiaaleja, välineitä ja leluja on riittävästi. Pitovoimatekijöistä parhaiten toteutuu se, että työssä pääsee monipuolisesti hyödyntämään ja käyttämään omaa osaamista, kokee tekevänsä tärkeää ja merkityksellistä työtä, työyksikössä luotetaan toisiin, sekä työ vastaa omia arvoja. Veto- ja pitovoimatekijöistä heikoiten toteutuu mm. oikeudenmukainen palkka, hyvät työsuhde-edut, uusien työntekijöiden hyvä perehdytys, hyvä palautuminen työstä, sekä työn arvostaminen yhteiskunnallisella tasolla. Monet myös näkevät varhaiskasvatusalan tulevaisuuden huonona, sekä ovat pohtineet kokonaan alalta vaihtoa. Early childhood education is part of the everyday life of many families with children. It is up to the professionals to support the children’s comprehensive development, growth and learning. The implementation of high quality early childhood education sets a number of requirements for staff. Attraction and employee retention are weakened by e.g. demandingness of the work, workload and low salary level. There is a shortage of qualified early childhood education professionals in several municipalities and it is challenging to get new employees.
This thesis examines the views and experiences of Onnela's early childhood education staff regarding the attractiveness and employee retention of work. The study was carried out as an applied quantitative study. The views and experiences of the personnel were studied using a questionnaire. The goal is to maintain and develop the attraction and employee retention of Onnela's early childhood education services.
According to the results of the thesis, at Onnela, the attractiveness factors of employees are best realized in usability of the surrounding environment, the consideration of shift wishes, easy reachability of the manager, and the fact that there are sufficient materials, tools and toys to use with children. Among the employee retention factors best comes true that you can have a wide range of use of your own skills at work, the feeling that you are doing important and meaningful work, the work unit trusts others and work corresponds to your own values. The least likely things to be realized among attraction and employee retention are e.g. fair salary, good employment benefits, good induction of new employees, good recovery from work and appreciation of work on a societal level. Many also see the future of early childhood education as bad and have considered changing their field of work completely.
Opinnäytetyö selvittää nimettömänä pysyvän kunnan varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä ja kokemuksia työn veto- ja pitovoimatekijöistä. Opinnäytetyössä käytetään kunnasta nimeä Onnela. Tutkimus toteutettiin soveltavana määrällisenä tutkimuksena. Henkilöstön näkemyksiä ja kokemuksia kartoitettiin kyselylomakkeella. Tavoitteena on ylläpitää ja kehittää Onnelan varhaiskasvatuspalveluiden veto- ja pitovoimaa.
Opinnäytetyön tulosten mukaan vetovoimatekijöistä parhaiten Onnelassa toteutuu päiväkodin lähiympäristön hyödynnettävyys, työvuorotoiveiden huomioiminen, päiväkodin johtajan helppo tavoitettavuus sekä se, että lasten kanssa käytettäviä materiaaleja, välineitä ja leluja on riittävästi. Pitovoimatekijöistä parhaiten toteutuu se, että työssä pääsee monipuolisesti hyödyntämään ja käyttämään omaa osaamista, kokee tekevänsä tärkeää ja merkityksellistä työtä, työyksikössä luotetaan toisiin, sekä työ vastaa omia arvoja. Veto- ja pitovoimatekijöistä heikoiten toteutuu mm. oikeudenmukainen palkka, hyvät työsuhde-edut, uusien työntekijöiden hyvä perehdytys, hyvä palautuminen työstä, sekä työn arvostaminen yhteiskunnallisella tasolla. Monet myös näkevät varhaiskasvatusalan tulevaisuuden huonona, sekä ovat pohtineet kokonaan alalta vaihtoa.
This thesis examines the views and experiences of Onnela's early childhood education staff regarding the attractiveness and employee retention of work. The study was carried out as an applied quantitative study. The views and experiences of the personnel were studied using a questionnaire. The goal is to maintain and develop the attraction and employee retention of Onnela's early childhood education services.
According to the results of the thesis, at Onnela, the attractiveness factors of employees are best realized in usability of the surrounding environment, the consideration of shift wishes, easy reachability of the manager, and the fact that there are sufficient materials, tools and toys to use with children. Among the employee retention factors best comes true that you can have a wide range of use of your own skills at work, the feeling that you are doing important and meaningful work, the work unit trusts others and work corresponds to your own values. The least likely things to be realized among attraction and employee retention are e.g. fair salary, good employment benefits, good induction of new employees, good recovery from work and appreciation of work on a societal level. Many also see the future of early childhood education as bad and have considered changing their field of work completely.