B2C-markkinointiviestintäsuunnitelma : Automeikkaus Litmanen Oy
Litmanen, Atte; Savolainen, Noora (2024)
Litmanen, Atte
Savolainen, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237385
Tiivistelmä
Tämän kehittämismuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajayritykselle yksityisasiakassektorille markkinointiviestintäsuunnitelma. Tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajayrityksen liiketoiminnalle hyödyllistä tietoa markkinointiviestinnästä ja sen toimenpiteistä sekä nykyisen markkinointiviestinnän menestyksestä. Lopullinen tarkoitus oli auttaa toimeksiantajayritystä toteuttamaan markkinointiviestintää suunnitelmallisesti, jotta yritys saavuttaa liiketoiminnalle asetetut tavoitteet. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Automeikkaus Litmanen Oy, joka on autopesualalla toimiva pienyritys.
Opinnäytetyö sisältää tietoperustan, tutkimuksellisen kehittämisosuuden ja kehittämistyön. Tietoperusta tehtiin sisältämään teoriaa markkinointiviestinnästä, markkinointiviestinnän suunnitteluprosessista sekä markkinointiviestinnän keinoista ja osa-alueista. Kehittämisvaiheessa kerättiin tärkeää tietoa Automeikkaus Litmanen Oy:n asiakkaille ja potentiaalisille asiakkaille teetetyllä kyselyllä sekä muiden alan yritysten markkinointiviestintää analysoimalla benchmarking-menetelmällä. Kyselystä selvisi Automeikkaus Litmasen nykyisen markkinointiviestinnän tavoittaneen melkein jokaisen vastaajan, mutta medioiden tavoittavuudessa oli eroja. Facebook ja lehtimainonta olivat tavoittaneet selkeästi eniten ihmisiä. Nuoremmat ikäryhmät toivoivat Automeikkaus Litmaselta useammin ja useampiin sosiaalisen median kanaviin sisältöä kuin vanhemmat ikäryhmät. Benchmarkingista selvisi Automeikkaus Litmasen verkkosivuilta puuttuvan selkä hinnoittelu, yrityksen aukioloajat, hyperlinkit sosiaalisen median kanaviin ja yhteystietoihin sekä kuvia palveluiden vierelle.
Tietoperustan ja tutkimuksellisesta kehittämistyöstä saatujen tulosten perusteella valittiin uusiksi markkinointiviestinnän kanaviksi Instagram, TikTok ja LinkedIn. Nykymarkkinointitoimenpiteitä päätettiin jatkaa, mutta siirtää budjettia lehtimainonnasta Google Adsiin sekä Facebookin ja Instagramin maksettuun mainontaan. Markkinointiviestintäsuunnitelma sisältää perustellut päätökset kanavavalinnoista, sisällöstä ja seuraamisesta, jotka tukevat yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Visuaalinen kanavasuunnitelma ja vuosikello tekevät markkinointiviestintäsuunnitelman käyttöönotosta helpon. Tämä opinnäytetyö auttaa Automeikkaus Litmasta toteuttamaan markkinointiviestintää suunnitellusti ja kustannustehokkaasti.
Opinnäytetyö sisältää tietoperustan, tutkimuksellisen kehittämisosuuden ja kehittämistyön. Tietoperusta tehtiin sisältämään teoriaa markkinointiviestinnästä, markkinointiviestinnän suunnitteluprosessista sekä markkinointiviestinnän keinoista ja osa-alueista. Kehittämisvaiheessa kerättiin tärkeää tietoa Automeikkaus Litmanen Oy:n asiakkaille ja potentiaalisille asiakkaille teetetyllä kyselyllä sekä muiden alan yritysten markkinointiviestintää analysoimalla benchmarking-menetelmällä. Kyselystä selvisi Automeikkaus Litmasen nykyisen markkinointiviestinnän tavoittaneen melkein jokaisen vastaajan, mutta medioiden tavoittavuudessa oli eroja. Facebook ja lehtimainonta olivat tavoittaneet selkeästi eniten ihmisiä. Nuoremmat ikäryhmät toivoivat Automeikkaus Litmaselta useammin ja useampiin sosiaalisen median kanaviin sisältöä kuin vanhemmat ikäryhmät. Benchmarkingista selvisi Automeikkaus Litmasen verkkosivuilta puuttuvan selkä hinnoittelu, yrityksen aukioloajat, hyperlinkit sosiaalisen median kanaviin ja yhteystietoihin sekä kuvia palveluiden vierelle.
Tietoperustan ja tutkimuksellisesta kehittämistyöstä saatujen tulosten perusteella valittiin uusiksi markkinointiviestinnän kanaviksi Instagram, TikTok ja LinkedIn. Nykymarkkinointitoimenpiteitä päätettiin jatkaa, mutta siirtää budjettia lehtimainonnasta Google Adsiin sekä Facebookin ja Instagramin maksettuun mainontaan. Markkinointiviestintäsuunnitelma sisältää perustellut päätökset kanavavalinnoista, sisällöstä ja seuraamisesta, jotka tukevat yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Visuaalinen kanavasuunnitelma ja vuosikello tekevät markkinointiviestintäsuunnitelman käyttöönotosta helpon. Tämä opinnäytetyö auttaa Automeikkaus Litmasta toteuttamaan markkinointiviestintää suunnitellusti ja kustannustehokkaasti.