Työntekijäkokemus Organisaatiossa X
Nyholm, Emma; Weckman, Oona (2024)
Nyholm, Emma
Weckman, Oona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237427
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kartoittaa toimeksiantajaorganisaation työntekijäkokemuksen nykytilaa. Tavoitteena oli ymmärtää, mitkä eri tekijät vaikuttavat työntekijäkokemukseen ja tunnistaa ne tekijät, joita työntekijät itse pitävät kaikkein merkityksellisimpinä. Opinnäytetyö toteutettiin Organisaatiolle X, jossa kohderyhmänä toimi nuoriso- ja liikuntapalveluiden työntekijät. Tutkimuksen taustalla oli ajatus siitä, että toimeksiantajaorganisaation nykyinen työntekijäkokemus kaipaa kehittämistoimia.
Teoreettinen viitekehys käsittelee laajasti työntekijäymmärrystä, työntekijäkokemusta, ihmiskokemuksen roolia työntekijäkokemuksessa, kokemuksien syntymistä, kolmea eri työntekijäkokemuksen viitekehystä sekä työntekijäkokemuksen kehittämistä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimusmenetelmänä. Pääasiallisesti tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista menetelmää, joka toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Lisäksi kyselylomakkeeseen sisällytettiin avoimia kysymyksiä tukemaan laadullista tutkimusnäkökulmaa. Kysely pohjautui Huhta & Myllyntauksen kokemuskahdeksikkoon, jonka kahdeksan eri osa-alueen avulla pyrittiin kartoittamaan nykyistä työntekijäkokemusta Organisaatiossa X.
Tutkimuksesta saaduista tuloksista saatiin hyödyllistä tietoa Organisaatio X:n työntekijäkokemuksesta sekä sen keskeisimmistä tekijöistä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että merkityksellisimmät tekijät työntekijäkokemuksessa olivat sosiaalinen ympäristö, johtaminen, hyvinvointi ja työn ominaispiirteet. Sosiaalinen ympäristö, hyvinvointi ja työn ominaispiirteet arvioitiin pääasiassa myönteisiksi, mutta johtamisen osalta havaittiin enemmän kehittämistarpeita verrattuna edellä mainittuihin tekijöihin. Tutkimustulosten ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin kehittämisehdotuksia Organisaatiolle X.
Tutkimuksen avulla toimeksiantajaorganisaatiolle tuotettiin arvokasta ja ajankohtaista tietoa sen työntekijäkokemuksesta, jota organisaatio voi hyödyntää ylläpitäessään ja kehittäessään työntekijäkokemusta. Lisäksi opinnäytetyön teoreettista viitekehystä voidaan hyödyntää yleisesti lisäämään ymmärrystä työntekijäkokemuksesta ja sen vaikutuksista toimeksiantajaorganisaatiossa.
Teoreettinen viitekehys käsittelee laajasti työntekijäymmärrystä, työntekijäkokemusta, ihmiskokemuksen roolia työntekijäkokemuksessa, kokemuksien syntymistä, kolmea eri työntekijäkokemuksen viitekehystä sekä työntekijäkokemuksen kehittämistä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimusmenetelmänä. Pääasiallisesti tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista menetelmää, joka toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Lisäksi kyselylomakkeeseen sisällytettiin avoimia kysymyksiä tukemaan laadullista tutkimusnäkökulmaa. Kysely pohjautui Huhta & Myllyntauksen kokemuskahdeksikkoon, jonka kahdeksan eri osa-alueen avulla pyrittiin kartoittamaan nykyistä työntekijäkokemusta Organisaatiossa X.
Tutkimuksesta saaduista tuloksista saatiin hyödyllistä tietoa Organisaatio X:n työntekijäkokemuksesta sekä sen keskeisimmistä tekijöistä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että merkityksellisimmät tekijät työntekijäkokemuksessa olivat sosiaalinen ympäristö, johtaminen, hyvinvointi ja työn ominaispiirteet. Sosiaalinen ympäristö, hyvinvointi ja työn ominaispiirteet arvioitiin pääasiassa myönteisiksi, mutta johtamisen osalta havaittiin enemmän kehittämistarpeita verrattuna edellä mainittuihin tekijöihin. Tutkimustulosten ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin kehittämisehdotuksia Organisaatiolle X.
Tutkimuksen avulla toimeksiantajaorganisaatiolle tuotettiin arvokasta ja ajankohtaista tietoa sen työntekijäkokemuksesta, jota organisaatio voi hyödyntää ylläpitäessään ja kehittäessään työntekijäkokemusta. Lisäksi opinnäytetyön teoreettista viitekehystä voidaan hyödyntää yleisesti lisäämään ymmärrystä työntekijäkokemuksesta ja sen vaikutuksista toimeksiantajaorganisaatiossa.