Etäyhteys monialaisen hoidon- ja palvelutarpeen arvioinnin tukena mielenterveys- ja päihdepalveluissa
Ripatti, Essi (2024)
Ripatti, Essi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247522
Tiivistelmä
Yhtenä merkittävimpänä hoidon laatua parantavana ja kustannuksia vähentävänä tekijänä pidetään digitaalisten ratkaisujen kehittämistä terveyspalveluissa. Etäyhteydellä tapahtuvan monialaisen yhteistyön kehittäminen oli ajankohtainen aihe paljon palveluita tarvitsevan asiakkaan palveluiden kehittämisessä, sillä yhtenä syynä tämän puuttumiselle oli erilliset toimipisteet toimeksiantajaorganisaation sisällä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Tarkoituksena oli etsiä toimivia yhteistyönvälineitä digitaalisessa ympäristössä. Tavoitteena oli kehittää sosiaalihuollon ja perustason mielenterveys- ja päihdepalveluiden ensilinjan monialaista yhteistyötä paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden hoidon- ja palvelutarpeen arvioinnissa.
Aineisto kerättiin kahdessa eri työpajassa. Työpajoihin osallistui sekä mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaisia perusterveydenhuollosta, että aikuissosiaalityöstä sosiaaliohjaajia ja sosiaalityöntekijöitä. Tulokset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tuloksissa nousi, että palveluissa ei vielä tunnisteta paljon palveluita tarvitsevaa asiakasta ja että myös ammattilaiset tunnistavat sosiaali- ja terveyspalveluiden jäykkyyden ja joustamattomuuden. Tulosten perusteella laadittiin malli yhteisasiakkaan hoidon- ja palvelutarpeen arvioinnista. Tulevaisuuden jatkotutkimusaiheena ehdotetaan yhteisasiakkaan hoidon- ja palvelutarpeen arvion asiakasnäkökulman tarkastelu. One of the most effective way to improve the quality of care and reduce healthcare costs is digitalization. Development of remote connections at multiprofessional cooperation was relevant topic, because services which work with the customers who requaires plenty of services, are located different places.
The thesis was conducted as a research-based development work using qualitive methods. The purpose was to develop a working means of cooperation in a digital environment. The objective was to develop multiprofessional cooperation in social welfare and health care, who makes assessments of the need for treatment and service with customers requiring plenty of services.
The results were collected in two different workshops. To both workshops participated employees who worked in social welfare or in mental health and substance abuse services. The results were analyzed using a data-driven content analysis. The finding was that customers requiring plenty of services are rarely recognized in services and the services are inflexible with these customers. Based on the results, a model was prepared for shared customers who are in need for multiprofessional cooperation. Future research topics could include assessing customer experiences of customers requiring plenty of services.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Tarkoituksena oli etsiä toimivia yhteistyönvälineitä digitaalisessa ympäristössä. Tavoitteena oli kehittää sosiaalihuollon ja perustason mielenterveys- ja päihdepalveluiden ensilinjan monialaista yhteistyötä paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden hoidon- ja palvelutarpeen arvioinnissa.
Aineisto kerättiin kahdessa eri työpajassa. Työpajoihin osallistui sekä mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaisia perusterveydenhuollosta, että aikuissosiaalityöstä sosiaaliohjaajia ja sosiaalityöntekijöitä. Tulokset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tuloksissa nousi, että palveluissa ei vielä tunnisteta paljon palveluita tarvitsevaa asiakasta ja että myös ammattilaiset tunnistavat sosiaali- ja terveyspalveluiden jäykkyyden ja joustamattomuuden. Tulosten perusteella laadittiin malli yhteisasiakkaan hoidon- ja palvelutarpeen arvioinnista. Tulevaisuuden jatkotutkimusaiheena ehdotetaan yhteisasiakkaan hoidon- ja palvelutarpeen arvion asiakasnäkökulman tarkastelu.
The thesis was conducted as a research-based development work using qualitive methods. The purpose was to develop a working means of cooperation in a digital environment. The objective was to develop multiprofessional cooperation in social welfare and health care, who makes assessments of the need for treatment and service with customers requiring plenty of services.
The results were collected in two different workshops. To both workshops participated employees who worked in social welfare or in mental health and substance abuse services. The results were analyzed using a data-driven content analysis. The finding was that customers requiring plenty of services are rarely recognized in services and the services are inflexible with these customers. Based on the results, a model was prepared for shared customers who are in need for multiprofessional cooperation. Future research topics could include assessing customer experiences of customers requiring plenty of services.