Proseduraalinen generointi modernissa pelinkehityksessä : Unreal Engine 5.3
Särkiniemi, Eero (2024)
Särkiniemi, Eero
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247614
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii proseduraalisen generoinnin mahdollisuuksia, riskejä ja historiaa. Proseduraalisella generoinnilla tarkoitetaan jokin asian generoimistaalgoritmien avulla. Proseduraalista generointia on hyödynnetty videopeleissä niiden alkuajoista lähtien, sekä sitä on hyödynnetty analogisissa peleissä jo ennen tätä. Tänä päivänä se on yleinen pelikehityksessä hyödynnetty tekniikka.
Työssä tutkitaan myös Unreal Engine -pelimoottorin historiaa ja eri toteutuksia, sekä pelimoottorin uusia proseduraalisien työkalujen mahdollisuuksia. Pelimoottorin kehittäjä Epic Games on tuonut pelimoottorin viidenteen versioon uusi ominaisuuksia ja työkaluja, joista proseduraalisen generoinnin työkalut mahdollistavat pelikenttien nopean generoinnin. Näiden työkalujen avulla generoitiin proseduraalinen metsä.
Työssä tutkitaan myös Unreal Engine -pelimoottorin historiaa ja eri toteutuksia, sekä pelimoottorin uusia proseduraalisien työkalujen mahdollisuuksia. Pelimoottorin kehittäjä Epic Games on tuonut pelimoottorin viidenteen versioon uusi ominaisuuksia ja työkaluja, joista proseduraalisen generoinnin työkalut mahdollistavat pelikenttien nopean generoinnin. Näiden työkalujen avulla generoitiin proseduraalinen metsä.