Perheiden ADHD-ensitieto
Vaara, Nanna; Vihavainen, Katja (2024)
Vaara, Nanna
Vihavainen, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257797
Tiivistelmä
ADHD on neuropsykiatrinen häiriö, joka liittyy keskushermoston kehitykseen. Se aiheuttaa vaikeuksia sosiaalisissa suhteissa, tunteiden säätelyssä, toiminnanohjauksessa sekä opinnoissa. ADHD ilmenee vaikeutena keskittyä tehtäviin, impulsiivisena käyttäytymisenä ja ylivilkkautena. Häiriön hoitoon kuuluu usein moniammatillinen lähestymistapa, joka voi sisältää psykoterapiaa, psykososiaalista tukea, kuntoutusta ja lääkkeellisiä hoitomuotoja. Kouluterveydenhoitajalla on merkittävä rooli ADHD:n tunnistamisessa, tukemisessa ja hoidossa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mistä asioista ADHD-perheet tarvitsevat ensi-tietoa. Tavoitteena oli myös selvittää millaista tukea kouluterveydenhuolto antaa ADHD-lapsen perheille.
Työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, johon aineistoksi valikoitui 15 julkaisua. Aineistoa haettiin eri tietokannoista ja aineiston valinnassa käytettiin sisäänotto- ja poissulkukriteereitä. Valitun aineiston luotettavuutta arvioitiin JBI-arviointikriteeristön avulla. Sisällönanalyysimenetelmä tapahtui induktiivisella eli aineistolähtöisellä menetelmällä.
Tulosten mukaan ADHD-ensitieto käsittää tiedon eri tukitoimista, lääkkeellisitä- ja lääkkeettömistä hoidoista sekä riittävästä ohjauksesta yhteiskunnan tarjoamiin sosiaalitukiin ja etuuksiin. Kouluterveydenhuolto tarjoaa varhaista ja monipuolista tukea psykoedukaation ja elämäntapojen ohjauksen muodossa.
Jatkossa tarvitaan lisätutkimusta suomalaisten vanhempien suhtautumisesta ADHD-lääkehoitoon. Lisäksi tulevaisuudessa tulisi tutkia mistä ja milloin vanhemmat hakevat ensitietoa ADHD:stä. ADHD is a neuropsychiatric disorder related to the development of the central nervous system. It causes difficulties in social relationships, regulation of emotions and challenges in the operational guidance. ADHD manifests as difficulty concentrating on tasks, impulsive behavior, and hyperactivity. Treatment of the disorder often involves a multiprofessional approach. The school health nurse plays a significant role in identifying, supporting, and treating ADHD.
The objective of the thesis was to provide initial information that can be offered to ADHD families. The goal was also to find out what kind of support the school health service provides to the families of children with ADHD. The thesis resolves what kind of initial information families need.
The thesis was carried out as a descriptive literature review, for which 15 publications were selected as material. The material was searched from different databases and inclusion and exclusion criteria were used to select the material. The reliability of the selected material was evaluated using the JBI evaluation criteria. The content analysis method was carried out using an inductive, i.e. material-oriented, method. According to the results, ADHD initial information includes information about various support measures, drug and drug-free treatments, and adequate guidance on social support and benefits offered by society. School health care offers early and versatile support in the form of psychoeducation and lifestyle guidance.
In the future, further research is needed about the attitude of Finnish parents to ADHD drug treatment. In addition, in the future, it should be investigated where and when parents seek initial information about ADHD.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mistä asioista ADHD-perheet tarvitsevat ensi-tietoa. Tavoitteena oli myös selvittää millaista tukea kouluterveydenhuolto antaa ADHD-lapsen perheille.
Työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, johon aineistoksi valikoitui 15 julkaisua. Aineistoa haettiin eri tietokannoista ja aineiston valinnassa käytettiin sisäänotto- ja poissulkukriteereitä. Valitun aineiston luotettavuutta arvioitiin JBI-arviointikriteeristön avulla. Sisällönanalyysimenetelmä tapahtui induktiivisella eli aineistolähtöisellä menetelmällä.
Tulosten mukaan ADHD-ensitieto käsittää tiedon eri tukitoimista, lääkkeellisitä- ja lääkkeettömistä hoidoista sekä riittävästä ohjauksesta yhteiskunnan tarjoamiin sosiaalitukiin ja etuuksiin. Kouluterveydenhuolto tarjoaa varhaista ja monipuolista tukea psykoedukaation ja elämäntapojen ohjauksen muodossa.
Jatkossa tarvitaan lisätutkimusta suomalaisten vanhempien suhtautumisesta ADHD-lääkehoitoon. Lisäksi tulevaisuudessa tulisi tutkia mistä ja milloin vanhemmat hakevat ensitietoa ADHD:stä.
The objective of the thesis was to provide initial information that can be offered to ADHD families. The goal was also to find out what kind of support the school health service provides to the families of children with ADHD. The thesis resolves what kind of initial information families need.
The thesis was carried out as a descriptive literature review, for which 15 publications were selected as material. The material was searched from different databases and inclusion and exclusion criteria were used to select the material. The reliability of the selected material was evaluated using the JBI evaluation criteria. The content analysis method was carried out using an inductive, i.e. material-oriented, method. According to the results, ADHD initial information includes information about various support measures, drug and drug-free treatments, and adequate guidance on social support and benefits offered by society. School health care offers early and versatile support in the form of psychoeducation and lifestyle guidance.
In the future, further research is needed about the attitude of Finnish parents to ADHD drug treatment. In addition, in the future, it should be investigated where and when parents seek initial information about ADHD.