Potilaan nestehoito tehohoidossa – opetusmateriaalia sairaanhoitajaopiskelijoille
Holmberg, Leo; Silander, Milla (2024)
Holmberg, Leo
Silander, Milla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257806
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa sairaanhoitajaopiskelijoille nestehoidon perusteista tehohoitotyössä. Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä. Tarkoituksena oli hahmottaa nestehoidon keskeiset piirteet sekä tunnistaa sairaanhoitajan tarvitsemat taidot toteuttaakseen nestehoitoa tehohoidossa. Aiheesta oli tarkoitus tuottaa helposti ymmärrettävää laadukasta ja kiinnostava tietoa opiskelijoiden opetuksen tueksi. Opetuksen tueksi kehitetty materiaali tehtiin opiskelijoiden käyttämään Canvas oppimisympäristöön.
Kehitystyön tekotapa määräytyi toteutuksen selkeyden ja helppolukuisuuden pohjalta, eli Canvasiin tuotettu oppimateriaali. Teoreettisessa viitekehyksessä määriteltiin tärkeimpiä nestehoidon perusteita kuten; Neste- ja elektrolyyttitasapaino sekä niihin liittyvät häiriöt. Lisäksi määriteltiin nestetasapainon arviointi, laskeminen, nestehoito ja ravitsemus. Laskimonsisäisesti annosteltava nestehoidon toteutus ja sairaanhoitajan osaaminen tehohoitotyössä määriteltiin myös.
Aineisto kerättiin tieteellisistä tietokannoista kuten; Medic, ProQuest, Google Scholar ja Finna. Lisäksi aineistoa haettiin kirjoista ja e- kirjoista. Aineistoa kerättiin vuosilta 2005- 2024 tiedon niukkuuden vuoksi. Vanhempia teoksia vertailtiin uudempiin muodostaaksemme ajantasaiset tiedot osaksi työtä. Materiaalista pyydettiin palaute kolmelta eri akuuttihoitotyön asiantuntijalta. Saadun palautteen mukaan tuotos vastasi tutkimuskysymyksiin ja oppimateriaalin palautteiden ja korjauksien perusteella materiaali kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimista ja tietoisuutta aiheesta. Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tietoa sairaanhoitajaopiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneet tehohoitotyöstä tai miettivät valmistuessaan hakeutuvansa tehohoito yksikköön töihin. Materiaalin jatkokehittämiseksi sitä pitäisi testata opiskelijoilla ja pyytää heiltä palaute ja kehittää materiaalia palautteen mukaisesti. Materiaalia pitää myös päivittää säännöllisesti sairaanhoitajan osaamisvaatimusten ja tutkitun tiedon mukaisesti. Jatkokehittämisehdotuksena voisikin olla, että työtä kehittäessä voisi myöhemmin laatia enemmän case tehtäviä sekä työpajoja aiheen oppimisen syventämiseksi.
Kehitystyön tekotapa määräytyi toteutuksen selkeyden ja helppolukuisuuden pohjalta, eli Canvasiin tuotettu oppimateriaali. Teoreettisessa viitekehyksessä määriteltiin tärkeimpiä nestehoidon perusteita kuten; Neste- ja elektrolyyttitasapaino sekä niihin liittyvät häiriöt. Lisäksi määriteltiin nestetasapainon arviointi, laskeminen, nestehoito ja ravitsemus. Laskimonsisäisesti annosteltava nestehoidon toteutus ja sairaanhoitajan osaaminen tehohoitotyössä määriteltiin myös.
Aineisto kerättiin tieteellisistä tietokannoista kuten; Medic, ProQuest, Google Scholar ja Finna. Lisäksi aineistoa haettiin kirjoista ja e- kirjoista. Aineistoa kerättiin vuosilta 2005- 2024 tiedon niukkuuden vuoksi. Vanhempia teoksia vertailtiin uudempiin muodostaaksemme ajantasaiset tiedot osaksi työtä. Materiaalista pyydettiin palaute kolmelta eri akuuttihoitotyön asiantuntijalta. Saadun palautteen mukaan tuotos vastasi tutkimuskysymyksiin ja oppimateriaalin palautteiden ja korjauksien perusteella materiaali kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimista ja tietoisuutta aiheesta. Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tietoa sairaanhoitajaopiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneet tehohoitotyöstä tai miettivät valmistuessaan hakeutuvansa tehohoito yksikköön töihin. Materiaalin jatkokehittämiseksi sitä pitäisi testata opiskelijoilla ja pyytää heiltä palaute ja kehittää materiaalia palautteen mukaisesti. Materiaalia pitää myös päivittää säännöllisesti sairaanhoitajan osaamisvaatimusten ja tutkitun tiedon mukaisesti. Jatkokehittämisehdotuksena voisikin olla, että työtä kehittäessä voisi myöhemmin laatia enemmän case tehtäviä sekä työpajoja aiheen oppimisen syventämiseksi.