Neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen ohjaaminen erityiskoulussa: sähköinen opas uusille työntekijöille
Huovila, Riia; Karvinen, Milla (2024)
Huovila, Riia
Karvinen, Milla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257825
Tiivistelmä
Neuropsykiatriset häiriöt määritellään aivojen toimintaan liittyvinä, kehityksellisinä häiriöinä. Ilmenemismuotoja on erilaisia riippuen neuropsykiatrisen häiriön tyypistä. Tässä opinnäytetyössä käsittelemme erityisesti ADHD:ta, Touretten oireyhtymää sekä autismikirjon häiriöitä. Neuropsykiatrisesti oireilevat lapset tarvitsevat usein erityistä ohjausta koulunkäynnissään ja siksi ohjauksen tulee olla laadukasta ja oikeanlaista.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli lisätä tietoisuutta yleisimpien neuropsykiatristen häiriöiden ilmenemisestä koulumaailmassa. Tehtävänä oli tuottaa sähköinen opas neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen kohtaamiseen ja ohjaamiseen erityiskoulussa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Liperin kunnassa sijaitseva erityiskoulu. Opinnäytetyömme aihe korostuu siellä päivittäisessä arjessa. Opas on suunniteltu hyödynnettäväksi koulun oppilailla esiintyvien diagnoosien parissa työskennellessä, ja sen tarkoituksena on lisätä tietoa ja auttaa työntekijöitä löytämään työkaluja neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ohjaamiseen. Työntekijöiltä keräämämme palautteen perusteella opinnäytetyö koettiin hyödylliseksi ja informatiiviseksi.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli lisätä tietoisuutta yleisimpien neuropsykiatristen häiriöiden ilmenemisestä koulumaailmassa. Tehtävänä oli tuottaa sähköinen opas neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen kohtaamiseen ja ohjaamiseen erityiskoulussa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Liperin kunnassa sijaitseva erityiskoulu. Opinnäytetyömme aihe korostuu siellä päivittäisessä arjessa. Opas on suunniteltu hyödynnettäväksi koulun oppilailla esiintyvien diagnoosien parissa työskennellessä, ja sen tarkoituksena on lisätä tietoa ja auttaa työntekijöitä löytämään työkaluja neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ohjaamiseen. Työntekijöiltä keräämämme palautteen perusteella opinnäytetyö koettiin hyödylliseksi ja informatiiviseksi.