Raskaan ratakaluston kuljettajien kehoon kohdistuvan tärinän vähentäminen kalustohankintojen avulla
Kangas, Sami (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404278081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404278081
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kirjoitettu NRC Group Finland Oy:n toimeksiannosta kevään 2023 ja kevään 2024 välisenä aikana. Työn tarkoituksena on ollut tutkia liikkuvan kaluston kuljettajiin kohdistuvaa tärinää ja tutkia ylittyykö päivittäiset raja-arvot. Tutkimuksesta saatuja tuloksia analysoidaan toimeksiantajan sairauspoissaolojen syihin. Tavoitteena on ollut teorian ja käytännön pohjalta tutkia tärinän vaikutuksia. Tutkimus suoritettiin mittaamalla kehoon kohdistuvaa tärinää kuljettajan istuimen kautta. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa uusien istuimien hankintaa yrityksen raskaaseen ratakalustoon.
Kirjoittaja työskentelee yrityksessä liikkuvan kaluston kuljettajana. Työtehtäviin kuuluu liikkuvan kaluston kuljettajan tehtävät. Kirjoittaja oli ennättänyt olla liikkuvan kaluston kuljettajana vuoden ennen opinnäytetyön aloittamista. Opinnäytetyön aikana kirjoittaja kehittyi erityisesti ymmärtämään toimeksiantajan liikkuvan kaluston työterveydellisiä vaikutuksia työhygienian näkökulmasta.
Tätä opinnäytetyötä kirjoittaessa kirjoittaja toimi yhdessä työhygieniamittauksia suorittavien asian-tuntijoiden kanssa yhdessä yrityksen työsuojelupäällikön kanssa. Opinnäytetyön aikana kirjoittaja syventyi myös yrityksen hankintapolitiikkaan ja kuinka yrityksessä keskitetään hankinnat. The client of the thesis is NRC Group Finland Oy. The thesis was written between spring 2023 and 2024.
The purpose of the work was to investigate body vibration in railway vehicle drivers. The results obtained from the study are analyzed to find out the reasons for the client´s sickness absences. At the same time, it was investigated if the daily vibration limit values were exceeded. The aim of the thesis was to investigate the effects of vibration in theory and practice. The study was conducted by measuring body vibration trough the driver´s seat. The study also included the planning of the purchase of seats for the maintenance vehicles in the railroad industry.
The author works in a company as a heavy weight maintenance vehicle driver. The author had worked as a driver for a year before starting the research. During the thesis, the author especially developed understanding of occupational health effects from the perspective of occupational hygiene.
When writing this thesis, the author worked together with experts who perform occupational hygiene measurements together whit the company´s occupational health and safety manager. During the the-sis, the author also delved into the company´s procurement model, which is centralized in the company.
Kirjoittaja työskentelee yrityksessä liikkuvan kaluston kuljettajana. Työtehtäviin kuuluu liikkuvan kaluston kuljettajan tehtävät. Kirjoittaja oli ennättänyt olla liikkuvan kaluston kuljettajana vuoden ennen opinnäytetyön aloittamista. Opinnäytetyön aikana kirjoittaja kehittyi erityisesti ymmärtämään toimeksiantajan liikkuvan kaluston työterveydellisiä vaikutuksia työhygienian näkökulmasta.
Tätä opinnäytetyötä kirjoittaessa kirjoittaja toimi yhdessä työhygieniamittauksia suorittavien asian-tuntijoiden kanssa yhdessä yrityksen työsuojelupäällikön kanssa. Opinnäytetyön aikana kirjoittaja syventyi myös yrityksen hankintapolitiikkaan ja kuinka yrityksessä keskitetään hankinnat.
The purpose of the work was to investigate body vibration in railway vehicle drivers. The results obtained from the study are analyzed to find out the reasons for the client´s sickness absences. At the same time, it was investigated if the daily vibration limit values were exceeded. The aim of the thesis was to investigate the effects of vibration in theory and practice. The study was conducted by measuring body vibration trough the driver´s seat. The study also included the planning of the purchase of seats for the maintenance vehicles in the railroad industry.
The author works in a company as a heavy weight maintenance vehicle driver. The author had worked as a driver for a year before starting the research. During the thesis, the author especially developed understanding of occupational health effects from the perspective of occupational hygiene.
When writing this thesis, the author worked together with experts who perform occupational hygiene measurements together whit the company´s occupational health and safety manager. During the the-sis, the author also delved into the company´s procurement model, which is centralized in the company.