Urapolulta osaajaksi Verohallinnossa – kehittyminen uudessa työssä
Snellman, Marja (2024)
Snellman, Marja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404278105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404278105
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli urapolkuohjelman aloittamisen jälkeen analysoida oppimista ja kehittymistä uusissa tehtävissä Verohallinnossa työnantajasuoritusten valvonnassa. Urapolku kestää yhteensä noin yhden vuoden. Sen aikana tehdään monipuolisesti työnantajasuoritusten valvontatehtäviä. Urapolun läpikäytyä on valmiudet tehdä työnantajailmoitusten valvonta- ja muutosverotuksen tehtäviä.
Opinnäytetyön kirjoittaminen tapahtui urapolun ensimmäisen vaiheen aikana, jolloin oppiminen koostui itseopiskeltavista verkkomateriaaleista ja etenkin pienryhmätyöskentelystä. Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena kuvaten työtehtäviä joka arkipäivä kahdeksan viikon ajan tammi – maaliskuussa 2024. Jokaisen viikon päätyttyä tein viikkoanalyysi. Viikkoanalyysissa analysoin omaa oppimista ja tein havaintoja peilaten niitä tietokirjallisuuteen.
Kahdeksan viikon aikana opin käsittelemään valvontatapauksia ensin ohjatusti pienryhmätyöskentelyssä. Päiväkirjaraportin kirjoittamisen loppuvaiheessa käsittelin joitakin tapauksia jo itsenäisesti ohjeita noudattaen. Tulevaisuudessa aion syventää osaamistani työnantajailmoitusten käsittelyssä sekä opetella käsittelemään uusia ja vaativampia valvontatapauksia. Tulevaa puhelinneuvontaa varten laajennan tietoutta työnantajana toimijan velvoitteista.
Opinnäytetyön kirjoittamisen aikana kehitin tulevien urapolkulaisten perehdyttämissuunnitelmaa omien kokemusten perusteella. Kehittämiskohteita olivat pienryhmätyöskentelyn määrään ja työskentelytapaan liittyvät kehitysehdotukset, uusien tehtävien opettelun ajoitus ja niihin käytetyn ajan lisääminen, omatoimisten verkkomateriaalien opiskeluun käytetyn ajan lisääminen, erityyppisten ohjemateriaalien kehittäminen sekä vertaistuen ja palautteen saamisen merkitys.
Opinnäytetyön kirjoittaminen tapahtui urapolun ensimmäisen vaiheen aikana, jolloin oppiminen koostui itseopiskeltavista verkkomateriaaleista ja etenkin pienryhmätyöskentelystä. Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena kuvaten työtehtäviä joka arkipäivä kahdeksan viikon ajan tammi – maaliskuussa 2024. Jokaisen viikon päätyttyä tein viikkoanalyysi. Viikkoanalyysissa analysoin omaa oppimista ja tein havaintoja peilaten niitä tietokirjallisuuteen.
Kahdeksan viikon aikana opin käsittelemään valvontatapauksia ensin ohjatusti pienryhmätyöskentelyssä. Päiväkirjaraportin kirjoittamisen loppuvaiheessa käsittelin joitakin tapauksia jo itsenäisesti ohjeita noudattaen. Tulevaisuudessa aion syventää osaamistani työnantajailmoitusten käsittelyssä sekä opetella käsittelemään uusia ja vaativampia valvontatapauksia. Tulevaa puhelinneuvontaa varten laajennan tietoutta työnantajana toimijan velvoitteista.
Opinnäytetyön kirjoittamisen aikana kehitin tulevien urapolkulaisten perehdyttämissuunnitelmaa omien kokemusten perusteella. Kehittämiskohteita olivat pienryhmätyöskentelyn määrään ja työskentelytapaan liittyvät kehitysehdotukset, uusien tehtävien opettelun ajoitus ja niihin käytetyn ajan lisääminen, omatoimisten verkkomateriaalien opiskeluun käytetyn ajan lisääminen, erityyppisten ohjemateriaalien kehittäminen sekä vertaistuen ja palautteen saamisen merkitys.