Monikulttuuristen perheiden kohtaaminen varhaiskasvatuksessa : opas varhaiskasvattajille
Kollani, Teea; Mustiala, Iida (2024)
Kollani, Teea
Mustiala, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268028
Tiivistelmä
Kasvavan maahanmuuton myötä on yhä yleisempää, että päiväkodeissa kohdataan eri kulttuuritaustoista tulevia perheitä. Monikulttuuristen perheiden kanssa työskennellessä varhaiskasvattajille voi syntyä tarve löytää uusia menetelmiä yhdenvertaisuuden toteutumiseksi ja perheiden osallisuuden lisäämiseksi. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa yhteistyökumppanina toimineen päiväkodin henkilöstölle opas monikulttuuristen perheiden kohtaamisen avuksi. Oppaan tavoitteena oli lisätä varhaiskasvattajien valmiuksia työskennellä monikulttuuristen perheiden kanssa.
Oppaan sisältö koottiin yhteistyökumppanilta lähtöisin olevien toiveiden ja tarpeiden pohjalta. Opas tarjoaa teoriatietoa ja käytännön vinkkejä kasvatusyhteistyöstä ja perheiden osallisuudesta, pedagogisesta toiminnasta, vuorovaikutuksesta sekä perheiden taustoista ja saatavilla olevista palveluista.
Työyhteisöltä kerättiin palautetta oppaasta, ja saatu palaute oli pääasiassa positiivista. Saadun palautteen mukaan opas on sisällöltään hyvä, selkeä ja helposti ymmärrettävä. Oppaan koettiin vastaavan päiväkodin tarpeisiin sekä tukevan työtä monikulttuuristen perheiden parissa. Kehittämisehdotukset koskivat oppaan rakenteellisia piirteitä. Saadun palautteen perusteella voidaan päätellä, että opas on onnistunut tavoitteessaan lisätä varhaiskasvattajien valmiuksia työskennellä monikulttuuristen perheiden kanssa.
Oppaan sisältö koottiin yhteistyökumppanilta lähtöisin olevien toiveiden ja tarpeiden pohjalta. Opas tarjoaa teoriatietoa ja käytännön vinkkejä kasvatusyhteistyöstä ja perheiden osallisuudesta, pedagogisesta toiminnasta, vuorovaikutuksesta sekä perheiden taustoista ja saatavilla olevista palveluista.
Työyhteisöltä kerättiin palautetta oppaasta, ja saatu palaute oli pääasiassa positiivista. Saadun palautteen mukaan opas on sisällöltään hyvä, selkeä ja helposti ymmärrettävä. Oppaan koettiin vastaavan päiväkodin tarpeisiin sekä tukevan työtä monikulttuuristen perheiden parissa. Kehittämisehdotukset koskivat oppaan rakenteellisia piirteitä. Saadun palautteen perusteella voidaan päätellä, että opas on onnistunut tavoitteessaan lisätä varhaiskasvattajien valmiuksia työskennellä monikulttuuristen perheiden kanssa.