Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Käyttäjäymmärrys osana käytettävyyden arviointia : Silmäaseman intranetin uudistaminen palvelumuotoilua hyödyntämällä

Haara, Katriina (2024)

 
Avaa tiedosto
Haara_Katriina.pdf (6.819Mt)
Lataukset: 


Haara, Katriina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404278084
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kuvaa käyttäjäymmärryksen hyödyntämistä Silmäaseman intranetin uudistuksessa. Intranet siirrettiin Microsoft Sharepoint Classic -alustalta Sharepoint Modern -alustalle syksyn 2023 aikana. Siirto oli Silmäasemalle ajankohtainen, koska Microsoft on lopettamassa Classic-alustan ylläpidon. Lisäksi Silmäasemalla oli tunnistettu sisäinen tarve parantaa intran käytettävyyttä ja tiedon jäsentelyä. Projektissa haluttiin hyödyntää palvelumuotoilua ja tarjota työntekijöille mahdollisuuksia osallistua kehitystyöhön.

Työn pohjana toimii kevään 2023 aikana kerätty käyttäjäymmärrys, johon syksyn 2023 toteutusvaiheen suunnitteluratkaisuja peilattiin. Työssä tutkittiin, miten palvelumuotoilun menetelmin kerätty käyttäjäymmärrys tukee alustan toteutusta, lanseerausta ja helpottaa keskittymään loppukäyttäjille ensisijaisen tärkeisiin tekijöihin käytettävyyden arvioinnissa. Käytettävyyden testausmenetelminä hyödynnettiin kyselyä, haastatteluja ääneen ajattelu -menetelmällä, heuristisia asiantuntija-arviointeja sekä pilotointia. Tietoja analysoitiin samankaltaisuuskaavion avulla.

Opinnäytetyön lopputulemana Silmäasemalle lanseerattiin käyttäjäystävällinen intranet. Hyvin kerätty ja kiteytetty käyttäjäymmärrys nopeuttaa ja tehostaa toteutusvaiheen etenemistä, ja helpottaa merkittävästi käytettävyystestausten sisältöjen suunnittelua. Palvelumuotoilu ajattelutapana tukee osallisuuden toteutumista läpi prosessin. Sidosryhmät kokevat päässeensä vaikuttamaan lopputulokseen, jolloin prosessin lopputulosten hyväksyntä on helpompaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste