Käyttäjäymmärrys osana käytettävyyden arviointia : Silmäaseman intranetin uudistaminen palvelumuotoilua hyödyntämällä
Haara, Katriina (2024)
Haara, Katriina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404278084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404278084
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kuvaa käyttäjäymmärryksen hyödyntämistä Silmäaseman intranetin uudistuksessa. Intranet siirrettiin Microsoft Sharepoint Classic -alustalta Sharepoint Modern -alustalle syksyn 2023 aikana. Siirto oli Silmäasemalle ajankohtainen, koska Microsoft on lopettamassa Classic-alustan ylläpidon. Lisäksi Silmäasemalla oli tunnistettu sisäinen tarve parantaa intran käytettävyyttä ja tiedon jäsentelyä. Projektissa haluttiin hyödyntää palvelumuotoilua ja tarjota työntekijöille mahdollisuuksia osallistua kehitystyöhön.
Työn pohjana toimii kevään 2023 aikana kerätty käyttäjäymmärrys, johon syksyn 2023 toteutusvaiheen suunnitteluratkaisuja peilattiin. Työssä tutkittiin, miten palvelumuotoilun menetelmin kerätty käyttäjäymmärrys tukee alustan toteutusta, lanseerausta ja helpottaa keskittymään loppukäyttäjille ensisijaisen tärkeisiin tekijöihin käytettävyyden arvioinnissa. Käytettävyyden testausmenetelminä hyödynnettiin kyselyä, haastatteluja ääneen ajattelu -menetelmällä, heuristisia asiantuntija-arviointeja sekä pilotointia. Tietoja analysoitiin samankaltaisuuskaavion avulla.
Opinnäytetyön lopputulemana Silmäasemalle lanseerattiin käyttäjäystävällinen intranet. Hyvin kerätty ja kiteytetty käyttäjäymmärrys nopeuttaa ja tehostaa toteutusvaiheen etenemistä, ja helpottaa merkittävästi käytettävyystestausten sisältöjen suunnittelua. Palvelumuotoilu ajattelutapana tukee osallisuuden toteutumista läpi prosessin. Sidosryhmät kokevat päässeensä vaikuttamaan lopputulokseen, jolloin prosessin lopputulosten hyväksyntä on helpompaa.
Työn pohjana toimii kevään 2023 aikana kerätty käyttäjäymmärrys, johon syksyn 2023 toteutusvaiheen suunnitteluratkaisuja peilattiin. Työssä tutkittiin, miten palvelumuotoilun menetelmin kerätty käyttäjäymmärrys tukee alustan toteutusta, lanseerausta ja helpottaa keskittymään loppukäyttäjille ensisijaisen tärkeisiin tekijöihin käytettävyyden arvioinnissa. Käytettävyyden testausmenetelminä hyödynnettiin kyselyä, haastatteluja ääneen ajattelu -menetelmällä, heuristisia asiantuntija-arviointeja sekä pilotointia. Tietoja analysoitiin samankaltaisuuskaavion avulla.
Opinnäytetyön lopputulemana Silmäasemalle lanseerattiin käyttäjäystävällinen intranet. Hyvin kerätty ja kiteytetty käyttäjäymmärrys nopeuttaa ja tehostaa toteutusvaiheen etenemistä, ja helpottaa merkittävästi käytettävyystestausten sisältöjen suunnittelua. Palvelumuotoilu ajattelutapana tukee osallisuuden toteutumista läpi prosessin. Sidosryhmät kokevat päässeensä vaikuttamaan lopputulokseen, jolloin prosessin lopputulosten hyväksyntä on helpompaa.