Henkilöstövuokrauksen rekrytointiprosessin kehittäminen valintamuotoilun keinoin HoReCa-alalla
Heino, Mirva (2024)
Heino, Mirva
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298193
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää henkilöstöalan rekrytointiprosessia asiakaslähtöisesti valintamuotoilun keinoin. Kehittämistyön inspiraationa on ollut epätyypilliset työsuhteet ravintola-alalla ja niiden vuoksi yhteistyön vahvistaminen vuokrausyritysten kanssa. Työ on tehty Lisäpalvelun kanssa yhteistyönä, mutta tarkoituksena on löytää ratkaisuja, joita voidaan hyödyntää henkilöstöalalla rekrytointiprosessissa HoReCa-alan toimijoiden keskuudessa. Kehitystyötä varten asiakasnäkökulmaa tutkittiin Helsinki-ravintoloiden yksiköiden päälliköiden haastatteluilla.
Kehittämisen perustana on hyödynnetty teoriaa Bazermanin ja Mooren (2013) teoksessa esiteltyjen päätöksenteon vinoumista ja heuristiikoista sekä Thalerin ja Sunsteinin (2021) esittelemistä valintamuotoilun käytänteistä teoksessa Nudge. Heuristiikoista käsitellään erityisesti saatavuus- ja vahvistamisharhaa ja niihin liittyviä päätöksenteon vinoumia. Työn viitekehys koostuu myös palveluiden johtamisen ja asiakaskeskeisen palvelumallin teoriasta Grönroosin (2015) teoksen innoittamana, sillä kehityskohteena henkilöstövuokrausyritys. Lisäksi rekrytoinnin prosesseista ja vuokratyövoimasta löytynyttä teoriaa ja artikkeleita on käytetty syventämään tietoa erityisesti henkilöstövuokraukseen liittyen.
Tutkimusmenetelminä on hyödynnetty laadullisia tutkimusmenetelmiä asiantuntija- ja teemahaastattelua lähtötilanteen kartoittamiseen. Näiden pohjalta luotiin työpaja, jossa hyödynnettiin Kantojärven (2012) esittämää luovan ongelmanratkaisun prosessia ja sen menetelmiä havaintokehää ja voimakenttäanalyysia. Työpaja toteutettiin Lisäpalvelun HoReCa-asiantuntijoiden kanssa ja sen pohjalta löydettyihin kehityskohteisiin ja -ideoihin panostettiin tämän työn lopputuotoksena. Kehitystyön lopputuotoksena luotiin palvelupolku rekrytoinnin päätöksentekoprosessista, jossa on huomioitu vuokraus- ja käyttäjäyrityksen näkökulmat, pullonkaulakohdat ja vinoumat. Päätöksenteon pullonkaulakohtien estämiseksi ja vinoumien vaikutuksen vähentämiseksi valintamuotoilun keinon esitettiin kolme kehitysehdotusta. Kehitysehdotuksien toteuttaminen ja onnistumisen arviointi jäävät tämän työn ulkopuolelle. Niiden tarkoituksena on löytää keinoja rekrytointiprosessin onnistumiseen niin asiakas- kuin palveluntarjoajan näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin eettisesti ja laadullisena tutkimuksena. Toimeksiantaja koki yhteistyön hyödylliseksi ja opinnäytetyön kehitysehdotukset käyttökelpoisiksi toiminnan kehittämistä varten. Kehitysehdotukset ovat myös siirrettäviä alan toimijoiden kesken. Opinnäytetyön lopuksi tarkastellaan, mitä aiheeseen liittyvää jäi tämän työn ulkopuolelle ja miten tutkimuksia voidaan jatkaa.
Asiasanat: valintamuotoilu, rekrytointi, henkilöstövuokraus, palvelujohtaminen
Kehittämisen perustana on hyödynnetty teoriaa Bazermanin ja Mooren (2013) teoksessa esiteltyjen päätöksenteon vinoumista ja heuristiikoista sekä Thalerin ja Sunsteinin (2021) esittelemistä valintamuotoilun käytänteistä teoksessa Nudge. Heuristiikoista käsitellään erityisesti saatavuus- ja vahvistamisharhaa ja niihin liittyviä päätöksenteon vinoumia. Työn viitekehys koostuu myös palveluiden johtamisen ja asiakaskeskeisen palvelumallin teoriasta Grönroosin (2015) teoksen innoittamana, sillä kehityskohteena henkilöstövuokrausyritys. Lisäksi rekrytoinnin prosesseista ja vuokratyövoimasta löytynyttä teoriaa ja artikkeleita on käytetty syventämään tietoa erityisesti henkilöstövuokraukseen liittyen.
Tutkimusmenetelminä on hyödynnetty laadullisia tutkimusmenetelmiä asiantuntija- ja teemahaastattelua lähtötilanteen kartoittamiseen. Näiden pohjalta luotiin työpaja, jossa hyödynnettiin Kantojärven (2012) esittämää luovan ongelmanratkaisun prosessia ja sen menetelmiä havaintokehää ja voimakenttäanalyysia. Työpaja toteutettiin Lisäpalvelun HoReCa-asiantuntijoiden kanssa ja sen pohjalta löydettyihin kehityskohteisiin ja -ideoihin panostettiin tämän työn lopputuotoksena. Kehitystyön lopputuotoksena luotiin palvelupolku rekrytoinnin päätöksentekoprosessista, jossa on huomioitu vuokraus- ja käyttäjäyrityksen näkökulmat, pullonkaulakohdat ja vinoumat. Päätöksenteon pullonkaulakohtien estämiseksi ja vinoumien vaikutuksen vähentämiseksi valintamuotoilun keinon esitettiin kolme kehitysehdotusta. Kehitysehdotuksien toteuttaminen ja onnistumisen arviointi jäävät tämän työn ulkopuolelle. Niiden tarkoituksena on löytää keinoja rekrytointiprosessin onnistumiseen niin asiakas- kuin palveluntarjoajan näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin eettisesti ja laadullisena tutkimuksena. Toimeksiantaja koki yhteistyön hyödylliseksi ja opinnäytetyön kehitysehdotukset käyttökelpoisiksi toiminnan kehittämistä varten. Kehitysehdotukset ovat myös siirrettäviä alan toimijoiden kesken. Opinnäytetyön lopuksi tarkastellaan, mitä aiheeseen liittyvää jäi tämän työn ulkopuolelle ja miten tutkimuksia voidaan jatkaa.
Asiasanat: valintamuotoilu, rekrytointi, henkilöstövuokraus, palvelujohtaminen