Epäsovinnaiset naishahmot elokuvassa : ilmaisumuotona tekstiili- ja maalaustaide
Huuskonen, Reetta (2024)
Huuskonen, Reetta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404288129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404288129
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin naishahmoja ja naisten rooleja elokuvissa. Työssä syvennyttiin yleisiin ja toistuviin hahmotrooppeihin, jotka määrittelevät hahmon tarkoituksen elokuvan juonessa sekä tekemisen tai käytöksen motiivit. Stereotypioita vahvistavat hahmotroopit voivat pahimmillaan vaikuttaa vahingollisesti naisten minäkuvaan ja asettaa naisia alistavaan asemaan yhteiskunnassa. Kiinnostus poikkeaviin ja epäsovinnaisiin naishahmojen kuvauksiin alkoi niiden samaistuttavuuden ja edustuksen lisäämisen kokemuksen kautta.
Teoreettisessa osuudessa tutkittiin The Final Girl hahmotrooppia, jota on yleisesti käytetty kauhuelokuvissa, esimerkiksi elokuvassa Halloween (1978). Naisiin kohdistettu romanttisista trillereistä tuttu The Dream Girl hahmo esiintyy esimerkiksi The Virgin Suicides (1999) elokuvassa. Aihe valittiin kiinnostuksesta sukupuoliroolien tutkimiseen sekä naishahmojen vaikutuksesta roolimalleina.
Taiteellisessa osuudessa tavoitteena oli kuvata tulkintoja naisten hahmotroopeista ottaen inspiraatiota elokuvien tunnelmista ja visuaalisista ominaisuuksista. Menetelmäksi valittiin öljymaalaus ja tekstiilin työstämisen menetelmät, kuten käsinompelu ja koneompelu. Kiinnostus tekstiilitaiteeseen nousi sen historiallisesta yhteydestä naisten tekemään käsityötaiteeseen. Materiaalina käytettiin kierrätystekstiilejä.
Työprosessista syntyi neliosainen teossarja, jotka nimettiin The Final Girl ja The Dream Girl hahmotrooppien mukaan. Kierrätystekstiilejä käyttämällä pyrittiin tuomaan perinteisesti naisvoimaisen tekstiilitaiteen ala näkyväksi nykytaiteen kentällä. The thesis dealt with female characters and roles in film. The work deepened on common and recurring character tropes that define a character’s purpose within the plot and their motives for doing and being. Character tropes that reinforce stereotypes can, at worst, damage women’s self-image and place women in oppressive positions within society. The interest in anomalous and unconventional female characters stems from their relatability and from the experience of additional representation.
The theoretical part of the thesis explored the character trope of The Final Girl, which is commonly used in horror movies such as Halloween (1978). A well-known trope in romantic thrillers aimed at women is The Dream Girl character, which can be seen, for example, in the movie The Virgin Suicides (1999). The theme was chosen out of interest in exploring of gender roles and the impact of female characters as role models.
The aim of the artistic part was to portray interpretations or renditions of female character tropes while taking inspiration from the atmospheres and visual components of movies. Oil painting and textile working techniques such as hand sewing and machine sewing, were chosen for the artistic execution of the thesis. The interest in textile art arose from its historical connection to women’s handcrafts. For materials, recycled textiles were used
The work process resulted in a four-part series of works named after the character tropes of The Final Girl and The Dream Girl. By using recycled textiles, the aim was to make the traditionally predominantly female field of textile art visible in the contemporary art space.
Teoreettisessa osuudessa tutkittiin The Final Girl hahmotrooppia, jota on yleisesti käytetty kauhuelokuvissa, esimerkiksi elokuvassa Halloween (1978). Naisiin kohdistettu romanttisista trillereistä tuttu The Dream Girl hahmo esiintyy esimerkiksi The Virgin Suicides (1999) elokuvassa. Aihe valittiin kiinnostuksesta sukupuoliroolien tutkimiseen sekä naishahmojen vaikutuksesta roolimalleina.
Taiteellisessa osuudessa tavoitteena oli kuvata tulkintoja naisten hahmotroopeista ottaen inspiraatiota elokuvien tunnelmista ja visuaalisista ominaisuuksista. Menetelmäksi valittiin öljymaalaus ja tekstiilin työstämisen menetelmät, kuten käsinompelu ja koneompelu. Kiinnostus tekstiilitaiteeseen nousi sen historiallisesta yhteydestä naisten tekemään käsityötaiteeseen. Materiaalina käytettiin kierrätystekstiilejä.
Työprosessista syntyi neliosainen teossarja, jotka nimettiin The Final Girl ja The Dream Girl hahmotrooppien mukaan. Kierrätystekstiilejä käyttämällä pyrittiin tuomaan perinteisesti naisvoimaisen tekstiilitaiteen ala näkyväksi nykytaiteen kentällä.
The theoretical part of the thesis explored the character trope of The Final Girl, which is commonly used in horror movies such as Halloween (1978). A well-known trope in romantic thrillers aimed at women is The Dream Girl character, which can be seen, for example, in the movie The Virgin Suicides (1999). The theme was chosen out of interest in exploring of gender roles and the impact of female characters as role models.
The aim of the artistic part was to portray interpretations or renditions of female character tropes while taking inspiration from the atmospheres and visual components of movies. Oil painting and textile working techniques such as hand sewing and machine sewing, were chosen for the artistic execution of the thesis. The interest in textile art arose from its historical connection to women’s handcrafts. For materials, recycled textiles were used
The work process resulted in a four-part series of works named after the character tropes of The Final Girl and The Dream Girl. By using recycled textiles, the aim was to make the traditionally predominantly female field of textile art visible in the contemporary art space.