Fyysinen aktiivisuus varhaiskasvatuksessa ja vapaa-ajalla 4–6-vuotiailla – tuloksia Piilo-tutkimuksesta
Kulmala, Janne; Kukko, Tuomas; Hakonen, Harto; Mehtälä, Anette; Asunta, Piritta; Sääkslahti, Arja; Tammelin, Tuija (2024)
Kulmala, Janne
Kukko, Tuomas
Hakonen, Harto
Mehtälä, Anette
Asunta, Piritta
Sääkslahti, Arja
Tammelin, Tuija
Liikuntatieteellinen seura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923441
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923441
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata fyysisen aktiivisuuden jakautumista varhaiskasvatusaikana ja vapaa-aikana 4–6-vuotiailla varhaiskasvatukseen osallistuvilla lapsilla Suomessa.
Tutkimus perustuu vuosina 2020–2021 Piilo-tutkimushankkeessa kerättyyn varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten ai-
neistoon. Lasten (n = 777, tyttöjä 53 %) liikkumista mitattiin
ranteessa pidettävällä liikemittarilla seitsemän vuorokauden
ajan. Aineistosta tarkasteltiin eroja tyttöjen ja poikien, eri
ikäisten sekä aktiivisten ja vähemmän aktiivisten lasten fyysisessä aktiivisuudessa varhaiskasvatuksen aikana ja vapaa-ajal-
la sekä arkena ja viikonloppuna. Lisäksi arvioitiin lasten fyysisen aktiivisuuden suositusten ja tavoitteiden saavuttamista.
Lapset olivat fyysisesti aktiivisempia ja viettivät vähemmän aikaa paikoillaan varhaiskasvatuksessa ja arkena kuin
vapaa-ajalla ja viikonloppuisin (p<0,001). Pojat ja vanhimmat lapset olivat aktiivisempia kuin tytöt ja nuorimmat lap-
set (p<0,001). Varhaiskasvatuksen aikana erot fyysisessä aktiivisuudessa ja paikallaanolossa tyttöjen ja poikien sekä
nuorempien ja vanhempien lasten välillä olivat suurempia kuin
vapaa-ajalla (p<0,01). Vähiten liikkuvien lasten varhaiskasvatuksen aikainen reipas ja raskas liikkuminen muodosti suurem-
man osan heidän koko päivän aikaisesta liikkumisesta kuin
eniten liikkuvilla lapsilla (p<0,01). Liikkuva varhaiskasvatus
-ohjelman tavoitteen, 2/3 päivittäisestä liikkumissuositukses-
ta varhaiskasvatuspäivän aikana, saavutti 62 prosenttia lapsista (tytöt 49 %, pojat 76 %, p<0,001).
Varhaiskasvatus on lapselle liikkumisen kannalta merkit-
tävä paikka. Varhaiskasvatus aktivoi enemmän poikia, van-
hempia lapsia sekä vähiten liikkuvia lapsia muihin verrattuna. Suurin potentiaali aktiivisuuden lisäämiseen on
kotiympäristössä vapaa-ajalla ja viikonloppuna sekä tytöillä
varhaiskasvatusaikana.
Tutkimus perustuu vuosina 2020–2021 Piilo-tutkimushankkeessa kerättyyn varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten ai-
neistoon. Lasten (n = 777, tyttöjä 53 %) liikkumista mitattiin
ranteessa pidettävällä liikemittarilla seitsemän vuorokauden
ajan. Aineistosta tarkasteltiin eroja tyttöjen ja poikien, eri
ikäisten sekä aktiivisten ja vähemmän aktiivisten lasten fyysisessä aktiivisuudessa varhaiskasvatuksen aikana ja vapaa-ajal-
la sekä arkena ja viikonloppuna. Lisäksi arvioitiin lasten fyysisen aktiivisuuden suositusten ja tavoitteiden saavuttamista.
Lapset olivat fyysisesti aktiivisempia ja viettivät vähemmän aikaa paikoillaan varhaiskasvatuksessa ja arkena kuin
vapaa-ajalla ja viikonloppuisin (p<0,001). Pojat ja vanhimmat lapset olivat aktiivisempia kuin tytöt ja nuorimmat lap-
set (p<0,001). Varhaiskasvatuksen aikana erot fyysisessä aktiivisuudessa ja paikallaanolossa tyttöjen ja poikien sekä
nuorempien ja vanhempien lasten välillä olivat suurempia kuin
vapaa-ajalla (p<0,01). Vähiten liikkuvien lasten varhaiskasvatuksen aikainen reipas ja raskas liikkuminen muodosti suurem-
man osan heidän koko päivän aikaisesta liikkumisesta kuin
eniten liikkuvilla lapsilla (p<0,01). Liikkuva varhaiskasvatus
-ohjelman tavoitteen, 2/3 päivittäisestä liikkumissuositukses-
ta varhaiskasvatuspäivän aikana, saavutti 62 prosenttia lapsista (tytöt 49 %, pojat 76 %, p<0,001).
Varhaiskasvatus on lapselle liikkumisen kannalta merkit-
tävä paikka. Varhaiskasvatus aktivoi enemmän poikia, van-
hempia lapsia sekä vähiten liikkuvia lapsia muihin verrattuna. Suurin potentiaali aktiivisuuden lisäämiseen on
kotiympäristössä vapaa-ajalla ja viikonloppuna sekä tytöillä
varhaiskasvatusaikana.