Leikin varjolla - draamakasvatus ryhmän koheesion edistäjänä
Ritola, Kaisa (2009)
Ritola, Kaisa
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298262
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sitä, millä tavoin leikki ja draamakasvatus vaikuttaa yksilön itsetuntoon ja tätä kautta koko ryhmän koheesioon. Lisäksi selvitettiin miten yläkoulun kahdeksasluokkalainen kokee leikin, draaman ja hyväksymisen. Tässä työssä esitellään tutkimusjakso erään Keski-Pohjanmaalla sijaitsevan yläkoulun kahdeksannella luokalla joka toteutettiin tammi- ja helmikuussa 2009. Tammikuun ajan opinnäytetyöntekijä toimi luokalla koulunkäyntiavustustehtävissä tutustuen ja luoden luottamuksellista suhdetta luokan oppilaisiin. Helmikuussa opinnäytetyöntekijä toteutti suunnittelemansa seitsemän draaman kokonaisuutta yhdessä luokan kanssa. Tutkimusjakson aikana osallistujia oli yhteensä kymmenen; kahdeksan 14-15-vuotiasta oppilasta, luokan opettaja ja koulunkäyntiavustaja.
Tutkimuksen aineisto koostui yhteistyöluokalla oppilaille tehdystä strukturoidusta lomakehaastattelusta, yhteistyöluokan opettajan sekä koulunkäyntiavustajan kirjoittamista projektiraporteista, otteista opinnäytetyöntekijän havaintopäivästä sekä alan kirjallisuudesta.
Oppilaiden, opettajan ja koulunkäyntiavustajan mukaan luokan yhteishengen ilmapiiri parani draamatuntien myötä ja asioista pystyttiin nyt keskustelemaan rohkeammin. Osa oppilaista koki voittaneensa pelkonsa ja saaneensa lisää itseluottamusta. Kaikki tutkimukseen osallistuneet olivat sitä mieltä, että draamakasvatuksen avulla vaikeitakin aiheita voitiin käsitellä rakentavasti, turvallisesti ja monipuolisesti eri näkökulmien kautta.
Tutkimuksen aineisto koostui yhteistyöluokalla oppilaille tehdystä strukturoidusta lomakehaastattelusta, yhteistyöluokan opettajan sekä koulunkäyntiavustajan kirjoittamista projektiraporteista, otteista opinnäytetyöntekijän havaintopäivästä sekä alan kirjallisuudesta.
Oppilaiden, opettajan ja koulunkäyntiavustajan mukaan luokan yhteishengen ilmapiiri parani draamatuntien myötä ja asioista pystyttiin nyt keskustelemaan rohkeammin. Osa oppilaista koki voittaneensa pelkonsa ja saaneensa lisää itseluottamusta. Kaikki tutkimukseen osallistuneet olivat sitä mieltä, että draamakasvatuksen avulla vaikeitakin aiheita voitiin käsitellä rakentavasti, turvallisesti ja monipuolisesti eri näkökulmien kautta.