Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hahmonluontipelin tekeminen Picrewn avulla

Korhonen, Miki (2024)

 
Avaa tiedosto
Korhonen_Miki.pdf (2.195Mt)
Lataukset: 


Korhonen, Miki
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298254
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli luoda hahmonluontipeli käyttäen Picrewtä. Hahmonluontipeli on peli, jossa pelaaja valitsee ja yhdistelee piirteitä ja vaatteita luodakseen hahmokokonaisuuden. Picrew puolestaan on japanilaisen yrityksen, Tetrachroman, tekemä sivusto, joka tarjoaa työkalut oman hahmonluontipelin tekemiseen ja julkaisuun ilman koodaustaitoja.

Työssä käytiin ensin läpi hahmonluontipelien historiaa alkaen paperinukeista ja aikaisimmista dress-up-peleistä siirtyen sitten Adobe Flashin tuomaan kehitykseen ja siihen, kuinka dress-up-pelit lopulta kehittyivät hahmonluontipeleiksi. Käytiin myös läpi, miten Picrew sai alkunsa ideana. Perehdyttiin moninaisuuteen ja etenkin sen puutteeseen Picrewssä tehdyissä peleissä. Verrattiin ihonvärivaihtoehtojen määrää eri pelien kesken ja pohdittiin syitä moninaisuuden puuttumiseen.

Työtä tehtäessä vastaan tuli monia valintoja, kuten kankaan koko, hahmon asento ja piirustustyyli. Perustelu kullekin valinnalle oli usein sen säästämä aika prosessin aikana. Piirtäminen suoritettiin ohjelmalla Clip Studio Paint. Työhön tarvittavat tärkeimmät Picrewn toiminnot on selitetty läpi. Näihin kuuluu esimerkiksi se, miten Picrew-pelin osat toimivat, jotta osaisi jakaa piirustuksen tarvittaville tasoille ja viedä ne erikseen png-muodossa. Tiedostot pitää myös lopulta lähettää Picrewn sivuille ja työtä tehdessä suurimpia pullonkauloja oli massalatausominaisuuden rajoitukset 25 tiedostoon kerrallaan, joka on huomattavan vähän ottaen huomioon, että tässäkin työssä tiedostomäärä päätyi yli 8000.

Työn lopputuloksena syntyi Picrewn sivuilla julkaistu toimiva ja monipuolinen hahmonluontipeli. Peliin voi vielä lisätä osia, sillä Picrewn asettama enimmäismäärä osia ei käytetty täyteen. Tämä onkin vielä aikomuksena ajan sen salliessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste