Female adolescent during puberty in Zambia culture and traditions : PowerPoint presentation
Muhammed, Aishah; Lappi, Precious (2024)
Muhammed, Aishah
Lappi, Precious
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298205
Tiivistelmä
There have been lots of discussions about female adolescents during puberty in Zambia due to the unique initiations, rituals as well as the celebrations. This is called the “Chisungu” which is the female cultural and traditional celebration when they reach puberty stage. The unique studies of these initiations among Bemba and other tribes are one of the traditions that remain up to this day since the centuries, which the ancestors went through them as well. The initiations and the ceremonies still happen today but they are much lighter than before.
The aim of this thesis is to promote the knowledge of school teachers on female adolescents, specifically with diverse cultures when helping them during the puberty stage. This thesis is aimed at the traditions and the happenings during female puberty from the age13-18 in Zambia.
This thesis is written using evidence-based materials from reliable sources and according to the LAB University of Applied Sciences’ thesis guidelines. This practicebased thesis was carried out using the PDSA (Plan, Do, Study and Act) model. A PowerPoint was implemented to provide more information about what female adolescents go through during puberty stage in Zambia. This knowledge also promotes safety and well-being of adolescents during the puberty stage. Sambiassa on käyty paljon keskustelua murrosikäisistä naisista ainutlaatuisten vihkimysten, rituaalien ja juhlien vuoksi. Tätä kutsutaan "Chisunguksi", joka on naisten kulttuurinen ja perinteinen juhla murrosiän saavuttaessa. Ainutlaatuiset tutkimukset näistä initiaatioista Bembojen ja muiden heimojen keskuudessa ovat yksi tähän päivään asti säilyneistä perinteistä, jotka alkoivat myös esi-isänsä läpikäyneiltä vuosisadoilta. Vihkimisiä ja seremonioita tapahtuu vielä tänäkin päivänä, mutta ne ovat paljon kevyempiä kuin ennen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on edistää koulun opettajien tietämystä naispuolisista nuorista, erityisesti monikulttuurisista nuorista, auttaessaan heitä murrosiässä. Tämä opinnäytetyö on suunnattu naisten murrosiän perinteisiin ja tapahtumiin 13-18 iästä Sambiassa.
Tämä opinnäytetyö on kirjoitettu käyttämällä luotettavasta lähteestä peräisin olevaa näyttöön perustuvaa materiaalia ja noudattaen LAB Ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeita. Tämä käytäntöön perustuva opinnäytetyö tehtiin PDSA (Plan, Do, Study and Act) -mallilla. Powerpoint otettiin käyttöön antamaan lisätietoja siitä, mitä nainen käy läpi murrosiässä Sambiassa.
Tämä tieto edistää myös nuorten turvallisuutta ja hyvinvointia murrosiässä. Lisäksi tarkoituksena on antaa riittävästi tietoa jatkotutkimuksia ja mahdollista vertailua varten suomalaisiin menettelyihin.
The aim of this thesis is to promote the knowledge of school teachers on female adolescents, specifically with diverse cultures when helping them during the puberty stage. This thesis is aimed at the traditions and the happenings during female puberty from the age13-18 in Zambia.
This thesis is written using evidence-based materials from reliable sources and according to the LAB University of Applied Sciences’ thesis guidelines. This practicebased thesis was carried out using the PDSA (Plan, Do, Study and Act) model. A PowerPoint was implemented to provide more information about what female adolescents go through during puberty stage in Zambia. This knowledge also promotes safety and well-being of adolescents during the puberty stage.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on edistää koulun opettajien tietämystä naispuolisista nuorista, erityisesti monikulttuurisista nuorista, auttaessaan heitä murrosiässä. Tämä opinnäytetyö on suunnattu naisten murrosiän perinteisiin ja tapahtumiin 13-18 iästä Sambiassa.
Tämä opinnäytetyö on kirjoitettu käyttämällä luotettavasta lähteestä peräisin olevaa näyttöön perustuvaa materiaalia ja noudattaen LAB Ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeita. Tämä käytäntöön perustuva opinnäytetyö tehtiin PDSA (Plan, Do, Study and Act) -mallilla. Powerpoint otettiin käyttöön antamaan lisätietoja siitä, mitä nainen käy läpi murrosiässä Sambiassa.
Tämä tieto edistää myös nuorten turvallisuutta ja hyvinvointia murrosiässä. Lisäksi tarkoituksena on antaa riittävästi tietoa jatkotutkimuksia ja mahdollista vertailua varten suomalaisiin menettelyihin.