Ikkuna ja tiili : käyttäytyminen galleriatilassa
Kemppainen, Ville (2024)
Kemppainen, Ville
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298215
Tiivistelmä
Opinnäytteen aloituskysymyksinä on pohdinnat galleriatilan luonteesta ja erityisesti siellä käyttäytymisestä. Prosessin aikana tutkin tätä asiaa performanssi taiteen, sekä kuvanveiston avulla. Millainen käytös tässä tilassa on suotavaa ja millainen taas ei?
Opinnäytteen kirjallisessa osiossa määrittelen galleriatilan luonteen ja kerron miten muut taiteilijat ovat käyttäneet sitä lähtökohtana. Puran Minimalistisen taiteen kysymyksiä veistoksen, tilan ja katsojan suhteesta, sekä pohdin työskentelyni suhdetta käsitetaiteen historiaan ja performanssitaiteeseen.
Taiteellinen osioni koostuu installaatiosta, minkä tarkoituksena on kyseenalaistaa ja tuoda ilmi galleriatilan hiljaisia sääntöjä. Asetan katsojan tilanteeseen, jossa hänelle tarjoutuu mahdollisuus tehdä jotain sääntöjen vastaista, Näin vastuu teoksen lopullisesta muodosta siirtyy taiteilijalta katsojalle The starting questions of the thesis are reflections on the nature of the gallery space and the way we behave there. During the process, I explored this issue through performance art and sculpture. What kind of behavior in this space is acceptable and what kind of behavior is not?
In the written part of the thesis, I define the nature of the gallery space and explain how other artists have used it as a starting point. I explore issues in Minimalist art about the relationship between sculpture, space, and the viewer, and consider the connection between my work on the history of conceptual art and performance art.
My artistic part consists of an installation that aims to question and reveal the silent rules of the gallery space. I place the viewer in a situation where he or she is offered the opportunity to do something against the rules, thus passing the responsibility for the final form of the work from the artist to the viewer.
Opinnäytteen kirjallisessa osiossa määrittelen galleriatilan luonteen ja kerron miten muut taiteilijat ovat käyttäneet sitä lähtökohtana. Puran Minimalistisen taiteen kysymyksiä veistoksen, tilan ja katsojan suhteesta, sekä pohdin työskentelyni suhdetta käsitetaiteen historiaan ja performanssitaiteeseen.
Taiteellinen osioni koostuu installaatiosta, minkä tarkoituksena on kyseenalaistaa ja tuoda ilmi galleriatilan hiljaisia sääntöjä. Asetan katsojan tilanteeseen, jossa hänelle tarjoutuu mahdollisuus tehdä jotain sääntöjen vastaista, Näin vastuu teoksen lopullisesta muodosta siirtyy taiteilijalta katsojalle
In the written part of the thesis, I define the nature of the gallery space and explain how other artists have used it as a starting point. I explore issues in Minimalist art about the relationship between sculpture, space, and the viewer, and consider the connection between my work on the history of conceptual art and performance art.
My artistic part consists of an installation that aims to question and reveal the silent rules of the gallery space. I place the viewer in a situation where he or she is offered the opportunity to do something against the rules, thus passing the responsibility for the final form of the work from the artist to the viewer.