Vieraskielisten työntekijöiden perehtymisen kehittäminen ikääntyneiden asumispalveluyksikössä
Rasilainen, Tiina; Lindgren, Ninette (2024)
Rasilainen, Tiina
Lindgren, Ninette
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298241
Tiivistelmä
Ikääntyneiden palveluissa työskentelee paljon vieraskielisiä työntekijöitä. Henkilöstön saatavuudessa on ollut monin paikoin haasteita ja työvoimaa on rekrytoitu ulkomailta. Myös moni alalle opiskeleva on vieraskielinen. Laurea-ammattikorkeakoulun koordinoimassa MAKU-hankkeessa (MoniAistinen Kosketus Uuteen kieleen) kehitetään erilaisia tapoja työelämässä tarvittavan kielen oppimiseen. Tässä opinnäytetyössä kehitettiin vieraskielisten työntekijöiden työhön perehtymistä ikääntyneiden asumispalveluyksikössä yhteistyössä MAKU-hankkeen kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Leppävaaran elä ja asu –seniorikeskuksen työyhteisön perehdytyskäytäntöjä, jotka tukevat uusien vieraskielisten työtekijöiden asiakastyöhön perehtymistä. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat, minkälaisia perehdyttämisen käytäntöjä kohdeorganisaatiossa tarvitaan vieraskielisten työntekijöiden perehdyttämisessä ja minkälaista tukea vieraskieliset työntekijät tarvitsevat asiakastyöhön perehtymisessä. Opinnäytetyössä hyödynnettiin tutkimuksellisen kehittämistoiminnan lähestymistapaa ja palvelumuotoilun työkaluja.
Opinnäytetyön tulosten mukaan vieraskielisten työntekijöiden perehtymisessä olisi hyvä huomioida perehtyjän yksilölliset oppimistarpeet, avoin viestintä, työyhteisön positiivisen ja kannustavan ilmapiirin merkitys sekä perehtymiseen käytettävissä olevat resurssit. Konkreettisten työtehtävien oppiminen vaatii toistoa ja turvallisen oppimisympäristön luomista.
Asiakasturvallisuuden merkitys korostui silloin, kun työntekijän kielitaito on vasta kehittymässä. Työyhteisö tunnisti erilaisten osaamistasojen vaikutuksen työtehtävien päivittäiseen jakamiseen, ja uuden työntekijän aloittaminen helpommista tehtävistä nähtiin tärkeänä asiakasturvallisuuden toteutumisessa. Uuden työntekijän integroituminen työyhteisöön koettiin tärkeäksi kielen oppimisen näkökulmasta.
Työyhteisössä koettiin, että hyvän perehtymisen toteutuminen edellyttää sekä mahdollisuutta käyttää aikaa perehdyttämiseen että riittävästi osaavaa henkilökuntaa. Koska perehdytyksen nähtiin edellyttävän resursseja, ideoitiin opinnäytetyöprosessissa ratkaisuksi perehdytysvideon prototyyppi. Videoperehdytyksen ajateltiin olevan yksi mahdollisuus vastata resurssien tarpeeseen hyödyntämällä teknologiaa.
Jatkossa työyhteisössä voitaisiin kehittää vaativuusasteeltaan erilaisia tehtäväkuvia sekä tukea uusien vieraskielisten työntekijöiden osaamisen tason pitkäaikaista kehittymistä vaativampiin tehtäväkuviin. MAKU-hankkeen verkostossa voidaan tutkia ja kehittää esimerkiksi teknologian mahdollisuuksia helpottaa kielellisesti vaativampia tehtäviä ikääntyneiden asumispalvelussa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Leppävaaran elä ja asu –seniorikeskuksen työyhteisön perehdytyskäytäntöjä, jotka tukevat uusien vieraskielisten työtekijöiden asiakastyöhön perehtymistä. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat, minkälaisia perehdyttämisen käytäntöjä kohdeorganisaatiossa tarvitaan vieraskielisten työntekijöiden perehdyttämisessä ja minkälaista tukea vieraskieliset työntekijät tarvitsevat asiakastyöhön perehtymisessä. Opinnäytetyössä hyödynnettiin tutkimuksellisen kehittämistoiminnan lähestymistapaa ja palvelumuotoilun työkaluja.
Opinnäytetyön tulosten mukaan vieraskielisten työntekijöiden perehtymisessä olisi hyvä huomioida perehtyjän yksilölliset oppimistarpeet, avoin viestintä, työyhteisön positiivisen ja kannustavan ilmapiirin merkitys sekä perehtymiseen käytettävissä olevat resurssit. Konkreettisten työtehtävien oppiminen vaatii toistoa ja turvallisen oppimisympäristön luomista.
Asiakasturvallisuuden merkitys korostui silloin, kun työntekijän kielitaito on vasta kehittymässä. Työyhteisö tunnisti erilaisten osaamistasojen vaikutuksen työtehtävien päivittäiseen jakamiseen, ja uuden työntekijän aloittaminen helpommista tehtävistä nähtiin tärkeänä asiakasturvallisuuden toteutumisessa. Uuden työntekijän integroituminen työyhteisöön koettiin tärkeäksi kielen oppimisen näkökulmasta.
Työyhteisössä koettiin, että hyvän perehtymisen toteutuminen edellyttää sekä mahdollisuutta käyttää aikaa perehdyttämiseen että riittävästi osaavaa henkilökuntaa. Koska perehdytyksen nähtiin edellyttävän resursseja, ideoitiin opinnäytetyöprosessissa ratkaisuksi perehdytysvideon prototyyppi. Videoperehdytyksen ajateltiin olevan yksi mahdollisuus vastata resurssien tarpeeseen hyödyntämällä teknologiaa.
Jatkossa työyhteisössä voitaisiin kehittää vaativuusasteeltaan erilaisia tehtäväkuvia sekä tukea uusien vieraskielisten työntekijöiden osaamisen tason pitkäaikaista kehittymistä vaativampiin tehtäväkuviin. MAKU-hankkeen verkostossa voidaan tutkia ja kehittää esimerkiksi teknologian mahdollisuuksia helpottaa kielellisesti vaativampia tehtäviä ikääntyneiden asumispalvelussa.