Tiimiesihenkilön valmentava työote koulutusorganisaatiossa
Kauraharju-Järvi, Päivi (2024)
Kauraharju-Järvi, Päivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298240
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Keuda koulutusorganisaation opetus- ja ohjaushenkilöstön tiimiesihenkilöiden valmentavan johtamisen työotteen nykytilaa. Tutkimustuloksia tarkasteltiin teoriatietoon peilaten. Näin saatiin esille valmentavan johtamisen kehittämistarpeita organisaation henkilöstön johtamisessa. Tutkimustuloksia ja kehittämisehdotuksia kohdeorganisaatio voi hyödyntää henkilöstön johtamisen kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoriapohja rakentui modernin johtamisen ilmiöiden ja trendien sekä asiantuntijaorganisaation johtamisen ja valmentavan johtamisen eri osa-alueiden tarkastelusta. Valmentavan esihenkilötyön hyödyt organisaatiolle sekä valmentavassa työotteessa tarvittavat tiedot, taidot ja asenne painottuivat teoriapohjan käsittelyssä.
Tutkimuksessa selvitettiin kvalitatiivisten teemahaastatteluiden avulla, minkälaisia näkemyksiä ja kokemuksia koulutusorganisaation opetus- ja ohjaushenkilöstön tiimiesihenkilöillä on valmentavasta johtamisesta. Haastattelujen avulla kerättyä aineistoa analysointiin valmentavan johtamisen teoriatiedon avulla.
Tapaustutkimuksen keskeisiä johtopäätöksiä oli, että tiimiesihenkilöt suhtautuvat positiivisesti valmentavaan johtamiseen esihenkilötyössä. Tiimiesihenkilöiltä löytyi valmentavassa esihenkilötyössä tarvittavia tietoja ja taitoja sekä halukkuutta edelleen kehittää valmentavaa esihenkilötyötään. He näkivät valmentavasta johtamisesta olevan monenlaista hyötyä organisaatiolle ja sen työntekijöille. Toinen keskeinen havainto oli tiimiesihenkilöiden kokemus, ettei organisaation kaikilla tasoilla ole tarpeeksi tietoa valmentavan johtamisen hyödyntämisestä organisaation johtamisessa. Tiimiesihenkilöt miettivät erityisesti, onko työntekijöillä tietoa, mitä valmentava johtaminen organisaatiossa käytännössä tarkoittaa ja mitä sillä tavoitellaan.
Organisaation johtamisen kehittämiseksi opinnäytetyössä ehdotettiin, että valmentavaa johtamista käsiteltäisiin esihenkilöfoorumissa esimerkiksi työpajatyöskentelynä. Tavoitteena olisi saada yhteinen näkemys valmentavasta johtamisesta ja sen tulevaisuudesta organisaatiossa. Sen jälkeen yhteistä näkemystä voidaan esitellä koko organisaation henkilöstölle.
Opinnäytetyön tekemisen yhteydessä valmistui valmentavan johtamisen tietopaketti, jota voivat hyödyntää kaikki organisaation esihenkilöt. Tietopakettia voidaan käyttää uusien esihenkilöiden perehdytyksessä.
Keuda koulutusorganisaation tapaustutkimuksen tuloksia ei voi suoraan hyödyntää toisen organisaation kehittämisessä. Valmentavan johtamisen tietopakettia voidaan hyödyntää myös muissa organisaatioissa.
Opinnäytetyön teoriapohja rakentui modernin johtamisen ilmiöiden ja trendien sekä asiantuntijaorganisaation johtamisen ja valmentavan johtamisen eri osa-alueiden tarkastelusta. Valmentavan esihenkilötyön hyödyt organisaatiolle sekä valmentavassa työotteessa tarvittavat tiedot, taidot ja asenne painottuivat teoriapohjan käsittelyssä.
Tutkimuksessa selvitettiin kvalitatiivisten teemahaastatteluiden avulla, minkälaisia näkemyksiä ja kokemuksia koulutusorganisaation opetus- ja ohjaushenkilöstön tiimiesihenkilöillä on valmentavasta johtamisesta. Haastattelujen avulla kerättyä aineistoa analysointiin valmentavan johtamisen teoriatiedon avulla.
Tapaustutkimuksen keskeisiä johtopäätöksiä oli, että tiimiesihenkilöt suhtautuvat positiivisesti valmentavaan johtamiseen esihenkilötyössä. Tiimiesihenkilöiltä löytyi valmentavassa esihenkilötyössä tarvittavia tietoja ja taitoja sekä halukkuutta edelleen kehittää valmentavaa esihenkilötyötään. He näkivät valmentavasta johtamisesta olevan monenlaista hyötyä organisaatiolle ja sen työntekijöille. Toinen keskeinen havainto oli tiimiesihenkilöiden kokemus, ettei organisaation kaikilla tasoilla ole tarpeeksi tietoa valmentavan johtamisen hyödyntämisestä organisaation johtamisessa. Tiimiesihenkilöt miettivät erityisesti, onko työntekijöillä tietoa, mitä valmentava johtaminen organisaatiossa käytännössä tarkoittaa ja mitä sillä tavoitellaan.
Organisaation johtamisen kehittämiseksi opinnäytetyössä ehdotettiin, että valmentavaa johtamista käsiteltäisiin esihenkilöfoorumissa esimerkiksi työpajatyöskentelynä. Tavoitteena olisi saada yhteinen näkemys valmentavasta johtamisesta ja sen tulevaisuudesta organisaatiossa. Sen jälkeen yhteistä näkemystä voidaan esitellä koko organisaation henkilöstölle.
Opinnäytetyön tekemisen yhteydessä valmistui valmentavan johtamisen tietopaketti, jota voivat hyödyntää kaikki organisaation esihenkilöt. Tietopakettia voidaan käyttää uusien esihenkilöiden perehdytyksessä.
Keuda koulutusorganisaation tapaustutkimuksen tuloksia ei voi suoraan hyödyntää toisen organisaation kehittämisessä. Valmentavan johtamisen tietopakettia voidaan hyödyntää myös muissa organisaatioissa.