Lapset ja sosiaalinen media: oppitunti Poikolan koulun kolmasluokkalaisille
Möttönen, Ella; Niskanen, Satu (2024)
Möttönen, Ella
Niskanen, Satu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298341
Tiivistelmä
Digitaalisella ja sosiaalisella medialla on todettu olevan sekä suotuisia että haitallisia vaikutuksia lapsen terveyteen. Ennen sosiaalisen median käytön aloittamista lapselle on hyvä kertoa digiturvataidoista, mediataidoista, sosiaalisen median palveluiden ikärajoista, ruutuaikasuosituksista sekä sosiaalisen median suotuisista ja haitallisista vaikutuksista terveyteen. Lapset tarvitsevat näitä tietoja ja taitoja käyttäessään älylaitteita sekä toimiessaan verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä Poikolan koulun kolmasluokkalaisten lasten tietoutta sosiaalisen median vaikutuksista terveyteen. Kehittämistyön tehtävänä oli toteuttaa Juuan Poikolan koulun kolmasluokkalaisille oppitunti sosiaalisesta mediasta, ja sen vaikutuksista lapsen terveyteen.
Oppituntia varten koottiin Canva-ohjelmalla tehty materiaali, joka jää oppitunnin jälkeen Poikolan koulun kouluterveydenhoitajan käyttöön. Materiaalia voi hyödyntää jatkossa kouluterveydenhoitajan vastaanotolla tapahtuvassa yksilöohjauksessa tai luokkatilassa tapahtuvassa ryhmäohjauksessa. Oppitunnin aiheen arvioitiin olleen ajankohtainen ja tärkeä. Oppilaat kokivat saaneensa oppitunnilla uutta tietoa ja ennestään opitun tiedon kertausta. Toimeksiantajan edustaja piti erityisesti materiaalin ulkoasusta, joka herätti osallistujan mielenkiinnon. Lisäksi materiaalin mainittiin olleen tarpeeksi kattava lisäämään kolmasluokkalaisten lasten tietoutta sosiaalisesta mediasta, ja sen vaikutuksista terveyteen. Jatkokehitysmahdollisuutena materiaalin sisältöä voitaisiin muokata erilaisille tai eri ikäisille kohderyhmille sopivaksi.
Oppituntia varten koottiin Canva-ohjelmalla tehty materiaali, joka jää oppitunnin jälkeen Poikolan koulun kouluterveydenhoitajan käyttöön. Materiaalia voi hyödyntää jatkossa kouluterveydenhoitajan vastaanotolla tapahtuvassa yksilöohjauksessa tai luokkatilassa tapahtuvassa ryhmäohjauksessa. Oppitunnin aiheen arvioitiin olleen ajankohtainen ja tärkeä. Oppilaat kokivat saaneensa oppitunnilla uutta tietoa ja ennestään opitun tiedon kertausta. Toimeksiantajan edustaja piti erityisesti materiaalin ulkoasusta, joka herätti osallistujan mielenkiinnon. Lisäksi materiaalin mainittiin olleen tarpeeksi kattava lisäämään kolmasluokkalaisten lasten tietoutta sosiaalisesta mediasta, ja sen vaikutuksista terveyteen. Jatkokehitysmahdollisuutena materiaalin sisältöä voitaisiin muokata erilaisille tai eri ikäisille kohderyhmille sopivaksi.