Henkisesti kuormittavien potilas- ja asiakastilanteiden kohtaaminen sairaanhoitajaopinnoissa : opetusmateriaali LAB-ammattikorkeakoululle hoitotyön koulutusohjelmiin
Uronen, Niina (2024)
Uronen, Niina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308414
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä hoitotyön opiskelijoiden valmiuksia kohdata henkisesti kuormittavia potilas- ja asiakastilanteita ohjatuissa harjoitteluissa ja työelämässä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opetusmateriaali LAB-ammattikorkeakoulun hoitoalan opettajille. Materiaalia voidaan hyödyntää sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillisen kasvun opintojaksolla.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja opetusmateriaalin kehittämisprosessi eteni lineaarisen mallin vaiheiden mukaan. Opetusmateriaali tuotettiin keräämällä teoriatietoa aiheesta ja pohtimalla sopivia tehtävämenetelmiä opetusmateriaaliin. Materiaali sisälsi reflektiivisen ennakkotehtävän, ennakkomateriaalia, case-tehtäviä sekä reflektiivistä palautekeskustelua.
Materiaalista kerättiin arviointia tutoropettajilta kyselyllä. Opetusmateriaali sai positiivista vastaanottoa, ja aihe koettiin tärkeäksi. Myös parannusehdotuksia esitettiin esimerkiksi ulkoasuun ja helppokäyttöisyyteen liittyen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opetusmateriaali LAB-ammattikorkeakoulun hoitoalan opettajille. Materiaalia voidaan hyödyntää sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillisen kasvun opintojaksolla.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja opetusmateriaalin kehittämisprosessi eteni lineaarisen mallin vaiheiden mukaan. Opetusmateriaali tuotettiin keräämällä teoriatietoa aiheesta ja pohtimalla sopivia tehtävämenetelmiä opetusmateriaaliin. Materiaali sisälsi reflektiivisen ennakkotehtävän, ennakkomateriaalia, case-tehtäviä sekä reflektiivistä palautekeskustelua.
Materiaalista kerättiin arviointia tutoropettajilta kyselyllä. Opetusmateriaali sai positiivista vastaanottoa, ja aihe koettiin tärkeäksi. Myös parannusehdotuksia esitettiin esimerkiksi ulkoasuun ja helppokäyttöisyyteen liittyen.