Perheiden kohtaaminen haastavissa tilanteissa : huolen puheeksi ottamisen opas varhaiskasvatuksen henkilöstölle
Lahtinen, Jenna; Mustonen, Katja (2024)
Lahtinen, Jenna
Mustonen, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298313
Tiivistelmä
Tämä kehittämispohjainen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Koivukylän päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas huolen puheeksi ottamisen tilanteisiin. Oppaan tavoitteena oli tukea henkilöstöä haastavien asioiden puheeksi ottamisen tilanteissa ja yhtenäistää työyhteisön toimintatapoja näissä kohtaamisissa sekä vahvistaa henkilöstön ja perheiden välistä vuorovaikutusta. Teoriaperustassa avattiin varhaiskasvatuksen perustehtävää yleisellä tasolla perehtyen syvemmin kasvatusyhteistyön ja vuorovaikutuksen merkitykseen huolen puheeksi ottamisen tilanteissa. Opinnäytetyössä nostettiin esille myös Erikssonin & Arnkilin huolen puheeksi ottamisen ennakointimenetelmää.
Opinnäytetyöprosessi eteni vaiheittain suunnittelun kautta toteutusvaiheeseen, jossa oppaaseen tehtiin muokkauksia toimeksiantajan ja työyhteisön palautteiden ja arvioinnin perusteella. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kahdeksaa varhaiskasvatuksen työntekijää ja toimeksiantajaa. Lisäksi haastateltiin kolmea perheellistä kokemusasiantuntijaa, joilla oli kokemusta huolen puheeksi ottamisen tilanteista. Haastattelumenetelmän avulla kerätyn tiedon pohjalta koostettiin huolen puheeksi oton oppaan sisältö työyhteisön tarpeita vastaavaksi. Haastatteluiden lisäksi opinnäytetyön teoriapohjaan käytettiin laajaa lähdeaineistoa. Oppaan arvioinnissa hyödynnettiin toimeksiantajalta ja työyhteisöltä saatua palautetta, joka kerättiin sähköpostitse. Näissä palautteissa oppaan keskeisiksi teemoiksi nousi selkeys ja hyödyllisyys. Lopulta opas muotoutui vastaamaan toimeksiantajan ja henkilöstön odotuksia ja se koettiin loogisesti eteneväksi kokonaisuudeksi.
Opinnäytetyöprosessi eteni vaiheittain suunnittelun kautta toteutusvaiheeseen, jossa oppaaseen tehtiin muokkauksia toimeksiantajan ja työyhteisön palautteiden ja arvioinnin perusteella. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kahdeksaa varhaiskasvatuksen työntekijää ja toimeksiantajaa. Lisäksi haastateltiin kolmea perheellistä kokemusasiantuntijaa, joilla oli kokemusta huolen puheeksi ottamisen tilanteista. Haastattelumenetelmän avulla kerätyn tiedon pohjalta koostettiin huolen puheeksi oton oppaan sisältö työyhteisön tarpeita vastaavaksi. Haastatteluiden lisäksi opinnäytetyön teoriapohjaan käytettiin laajaa lähdeaineistoa. Oppaan arvioinnissa hyödynnettiin toimeksiantajalta ja työyhteisöltä saatua palautetta, joka kerättiin sähköpostitse. Näissä palautteissa oppaan keskeisiksi teemoiksi nousi selkeys ja hyödyllisyys. Lopulta opas muotoutui vastaamaan toimeksiantajan ja henkilöstön odotuksia ja se koettiin loogisesti eteneväksi kokonaisuudeksi.