Paikallisradion strategian ja brändin uudistaminen: pienestä toimijasta osaksi isoa mediabrändiä
Hentunen, Karita (2024)
Hentunen, Karita
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308499
Tiivistelmä
Media on ollut viime vuosikymmeninä murroksessa digitalisaation ja sitä seuranneen keskittymisen vuoksi. Suuntaus on johtanut mediatalojen monikanavaistumiseen. Esimerkiksi perinteiset sanomalehdet ovat laajentaneet toimintaansa paitsi digiin myös esimerkiksi radioon. Tämä opinnäytetyö käsittelee Sanomalehti Karjalaisen vuonna 2018 ostaman radiokanavan strategian ja brändin uudistamista. Kehittämistyön tavoitteena oli, että kanava vastaisi entistä paremmin Karjalaisen kokonaisbrändiä. Kehittämistyön tuotoksena lanseerattiin uusi radiokanava, Karjalainen Syke huhtikuussa 2023.
Opinnäytetyössäni olen kuvannut johtamaani strategian ja brändin kehittämistyötä ja siinä käytettyjä luovia, osallistavia ja moniammatillisia menetelmiä. Työssä saadut havainnot osoittavat, että kahden erilaisen mediatoimijan strateginen yhdistäminen vaatii suunnitelmallista ja johdonmukaista strategiatyötä. Brändiuudistus on puolestaan erittäin konkreettinen prosessi.
Kehittämistyön tuloksena on uudelleen hyödynnettävissä oleva strategiatyön prosessi. Erityisesti kokemukset radio- ja lehtitoimituksen toiminnan integroitumisesta toisiinsa, ovat herättäneet kiinnostusta konsernin muissa radiokanavissa. Brändäyksen osalta opinnäytetyöstä saa käytännöllisiä esimerkkejä radiokanavan brändin rakentamiseen.
Opinnäytetyössäni olen kuvannut johtamaani strategian ja brändin kehittämistyötä ja siinä käytettyjä luovia, osallistavia ja moniammatillisia menetelmiä. Työssä saadut havainnot osoittavat, että kahden erilaisen mediatoimijan strateginen yhdistäminen vaatii suunnitelmallista ja johdonmukaista strategiatyötä. Brändiuudistus on puolestaan erittäin konkreettinen prosessi.
Kehittämistyön tuloksena on uudelleen hyödynnettävissä oleva strategiatyön prosessi. Erityisesti kokemukset radio- ja lehtitoimituksen toiminnan integroitumisesta toisiinsa, ovat herättäneet kiinnostusta konsernin muissa radiokanavissa. Brändäyksen osalta opinnäytetyöstä saa käytännöllisiä esimerkkejä radiokanavan brändin rakentamiseen.