Unen ja levon merkitys oppimiseen ja koulusuoriutumiseen: oppitunti 4.luokkalaisille Vihdin kirkonkylän koulukeskuksessa
Taipale, Emmi; Lemettinen, Laura (2024)
Taipale, Emmi
Lemettinen, Laura
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405018632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405018632
Tiivistelmä
Uni on tärkeä osa lapsen ja nuoren terveyttä, kasvua sekä kehitystä. Uni vaikuttaa myös lapsen mielialaan ja käyttäytymiseen. Uni ja lepo ovat oppimisen ja muistin kannalta olennaisia tekijöitä. Kouluterveyskyselyistä käy ilmi, että 4. ja 5. luokkalaisilla lapsilla on päivittäin univajetta, joka vaikuttaa koulusuoriutumiseen. Riittämätön unen saanti voi näkyä tarkkaavaisuuden ylläpidon ja toiminnan vaikeutena. Tästä voi syntyä virheellinen tulkinta huonoista oppimisen- tai muistamisentaidoista, vaikka kyseessä olisi univajeen aiheuttama suorituskyvyn heikkeneminen.
Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä Vihdin kirkonkylän neljäsluokkalaisten tietoa riittävän unen ja levon merkityksestä. Kehittämistyön tehtävänä on toteuttaa oppitunti Vihdin kirkonkylän koulukeskuksen neljäsluokkalaisille. Kehittämistyö toteutettiin Länsi- Uudenmaan alueella Vihdin kirkonkylän neljäsluokkalaisille yhden oppitunnin mittaisena opetustuokiona. Opetukseen osallistui 43 oppilasta ja 2 opettajaa.
Oppilailta ja opettajilta pyydettiin nimetön palaute oppitunnin päätteeksi. Oppilaista suurin osa oli sitä mieltä, että oppitunti oli erittäin antoisa. Lisäksi oppilaat olivat sitä mieltä, että he saivat uutta ja hyvää tietoa siitä, miksi uni ja lepo on tärkeää oppimisen kannalta. Jatkokehitysideana voisi suunnitella aiheeseen liittyvä tunti oppilaiden vanhemmille esimerkiksi hyödynnettäväksi vanhempainiltaa varten.
Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä Vihdin kirkonkylän neljäsluokkalaisten tietoa riittävän unen ja levon merkityksestä. Kehittämistyön tehtävänä on toteuttaa oppitunti Vihdin kirkonkylän koulukeskuksen neljäsluokkalaisille. Kehittämistyö toteutettiin Länsi- Uudenmaan alueella Vihdin kirkonkylän neljäsluokkalaisille yhden oppitunnin mittaisena opetustuokiona. Opetukseen osallistui 43 oppilasta ja 2 opettajaa.
Oppilailta ja opettajilta pyydettiin nimetön palaute oppitunnin päätteeksi. Oppilaista suurin osa oli sitä mieltä, että oppitunti oli erittäin antoisa. Lisäksi oppilaat olivat sitä mieltä, että he saivat uutta ja hyvää tietoa siitä, miksi uni ja lepo on tärkeää oppimisen kannalta. Jatkokehitysideana voisi suunnitella aiheeseen liittyvä tunti oppilaiden vanhemmille esimerkiksi hyödynnettäväksi vanhempainiltaa varten.