Muotoilijan lähtökohdat luovan alan mikroyrityksen perustamiseen : koemyynti apuna tukevan pohjan rakentamisessa
Harjunalanen, Vera (2024)
Harjunalanen, Vera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405018606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405018606
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten muotoilija voi kehittää lähtökohtiaan omien tuotteiden myymiseen ennen virallisen yrityksen perustamista. Aihe koettiin merkitykselliseksi, koska moni muotoilija haaveilee oman yrityksen perustamisesta, mutta muotoilijoilla ei yleisesti ole kovinkaan vahvat lähtökohdat yrittäjyyteen ja kaupallisuuteen. Työssä keskityttiin siihen, miten muotoilija voi rakentaa tukevan pohjan luovan alan mikroyritykselleen koemyynnin avulla.
Osana opinnäytetyötä suunniteltiin käsintehtyjen lasihelmikorvakorujen tuoteperhe, jota koemyytiin viidessä eri myyntikanavassa. Koemyyntijaksoa raportoitiin neljän kuukauden ajalta, vuoden 2023 syyskuusta joulukuuhun. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä asioita muotoilijan on otettava huomioon aloittaakseen omien tuotteiden koemyynnin ja saadakseen myynnistä mahdollisimman paljon irti. Aihetta tutkittiin henkilökohtaisten kokemusten havainnoinnin sekä aineistoanalyysin avulla. Tutkimustulosten ja tärkeimpien havaintojen pohjalta koottiin visualisoitu, tiivis opas luovan alan mikroyrityksen perustajalle koemyynnin aloittamiseen.
Koemyynnin kautta muotoilija saa hyvin autenttisen kokemuksen yrittäjämäisestä työskentelystä, ja hän saa käsityksen tuotteidensa ja toimintansa kannattavuudesta ja vastaanotosta. Samalla muotoilijan tietotaito ja asiantuntijuus omien tuotteiden myymiseen kehittyvät. Kanssakäymiset oikeiden asiakkaiden kanssa ovat koemyynnin arvokkaimpia ja opettavaisimpia kokemuksia. Koemyynti sopii tavaksi rakentaa pohjaa yritykselle ennen sen perustamista, mutta sen onnistumista on kuitenkin vaikea ennakoida ja yleistää, sillä jokaisen lähtökohdat, liikeideat ja resurssit ovat erilaiset.
Osana opinnäytetyötä suunniteltiin käsintehtyjen lasihelmikorvakorujen tuoteperhe, jota koemyytiin viidessä eri myyntikanavassa. Koemyyntijaksoa raportoitiin neljän kuukauden ajalta, vuoden 2023 syyskuusta joulukuuhun. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä asioita muotoilijan on otettava huomioon aloittaakseen omien tuotteiden koemyynnin ja saadakseen myynnistä mahdollisimman paljon irti. Aihetta tutkittiin henkilökohtaisten kokemusten havainnoinnin sekä aineistoanalyysin avulla. Tutkimustulosten ja tärkeimpien havaintojen pohjalta koottiin visualisoitu, tiivis opas luovan alan mikroyrityksen perustajalle koemyynnin aloittamiseen.
Koemyynnin kautta muotoilija saa hyvin autenttisen kokemuksen yrittäjämäisestä työskentelystä, ja hän saa käsityksen tuotteidensa ja toimintansa kannattavuudesta ja vastaanotosta. Samalla muotoilijan tietotaito ja asiantuntijuus omien tuotteiden myymiseen kehittyvät. Kanssakäymiset oikeiden asiakkaiden kanssa ovat koemyynnin arvokkaimpia ja opettavaisimpia kokemuksia. Koemyynti sopii tavaksi rakentaa pohjaa yritykselle ennen sen perustamista, mutta sen onnistumista on kuitenkin vaikea ennakoida ja yleistää, sillä jokaisen lähtökohdat, liikeideat ja resurssit ovat erilaiset.