Kehitysvammaisten osallisuuden edistäminen luovien menetelmien avulla : osallisuuden edistämisen opas Teemunkotiin
Latva, Jonna; Rajala, Veera (2024)
Latva, Jonna
Rajala, Veera
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028689
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Rinnekoti Oy:n asumisyksikkö Teemunkotiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tavoitteena oli edistää kehitysvammaisten osallisuutta yksikössä toimintatuokioiden avulla. Tarkoituksena oli tuottaa opas osallisuuden edistämisestä Teemunkodin työntekijöille.
Opinnäytetyössä edettiin lineaarisen mallin mukaan: aloitettiin kartoittamalla yhteistyökumppanin tarve. Menetelmänä käytettiin keskustelua. Tavoite ja tarkoitus muodostettiin yhteistyökumppanin toiveiden pohjalta: yksikössä ei ollut valmiiksi suunniteltuja toimintatuokioita kehitysvammaisten osallisuuden edistämiseksi.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kymmenen sivuinen osallisuuden edistämisen opas, joka sisältää tietoa kehitysvammaisten osallisuudesta ja sen edistämisestä sekä neljä juhlapyhiin sidottua toimintatuokiota. Opas luotiin työntekijöiden käyttöön, tulostettiin ja toimitettiin Teemunkotiin.
Oppaasta kerättiin palautetta anonyymin lappuseinän avulla. Palautteen perusteella oppaan käytännönläheisyys, visuaalisuus ja selkeys saivat positiivista palautetta, mutta toiveena oli lisää toimintatuokioita. Opas osoittautui tarpeelliseksi tueksi osallisuuden edistämiseen.
Opinnäytetyössä edettiin lineaarisen mallin mukaan: aloitettiin kartoittamalla yhteistyökumppanin tarve. Menetelmänä käytettiin keskustelua. Tavoite ja tarkoitus muodostettiin yhteistyökumppanin toiveiden pohjalta: yksikössä ei ollut valmiiksi suunniteltuja toimintatuokioita kehitysvammaisten osallisuuden edistämiseksi.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kymmenen sivuinen osallisuuden edistämisen opas, joka sisältää tietoa kehitysvammaisten osallisuudesta ja sen edistämisestä sekä neljä juhlapyhiin sidottua toimintatuokiota. Opas luotiin työntekijöiden käyttöön, tulostettiin ja toimitettiin Teemunkotiin.
Oppaasta kerättiin palautetta anonyymin lappuseinän avulla. Palautteen perusteella oppaan käytännönläheisyys, visuaalisuus ja selkeys saivat positiivista palautetta, mutta toiveena oli lisää toimintatuokioita. Opas osoittautui tarpeelliseksi tueksi osallisuuden edistämiseen.