Leikkaukseen kotoa toimintamalli : sairaanhoitajien kokemuksia LEIKO-toiminnasta
Tuoma, Katarina; Vesala, Jaana (2009)
Tuoma, Katarina
Vesala, Jaana
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028760
Tiivistelmä
LEIKO- (leikkaukseen kotoa) on uusi innovatiivinen toimintamalli. Potilaat eivät saavu vanhaan tapaan leikkausta edeltävänä päivänä osastolle, vaan saapuvat vasta leikkauspäivän aamuna sairaalaan. LEIKO-toiminnan perustana on aiempien osastolla tehtyjen preoperatiivisten toimintojen suorittaminen uudella tavalla. Edellytyksenä on myös potilaiden tehokas ohjaus sekä toimitilojen sopivuus ja toimijoiden sitoutuminen prosessiin.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä on teemahaastattelu ja sähköpostikysely. Tutkimukseen osallistui kahdeksan henkilöä. Tulosten analysointiin käytimme sisällön analyysiä, jota voidaan käyttää kaikissa laadullisen tutkimuksen perinteissä.
Tulosten perusteella LEIKO-toiminnassa työskentelevien sairaanhoitajien kokemukset ovat pääosin positiivisia. Heidän mielestään toiminta on uutta ja innovatiivista. Työskentely on selkeytynyt LEIKO-toiminnan avulla ja LEIKO-toiminta painottuu potilaan ohjaamiseen ennen leikkausta. Osa vastanneista toivoi, että potilaiden tuloaikoja suunniteltaisiin entistäkin joustavimmiksi, jotta odotusajat ennen leikkausta lyhentyisivät. Pientä negatiivisuutta osa sairaanhoitajista koki siinä, että he työskentelevät yleensä osastojen kansliassa, missä oli muutakin hälinää ja puhelimet soivat usein. Puhelinohjauksessa sairaanhoitajat ovat havainneet ongelmia silloin, kun potilasta ei tavoitettu tai kun potilas on ollut huonokuuloinen.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä on teemahaastattelu ja sähköpostikysely. Tutkimukseen osallistui kahdeksan henkilöä. Tulosten analysointiin käytimme sisällön analyysiä, jota voidaan käyttää kaikissa laadullisen tutkimuksen perinteissä.
Tulosten perusteella LEIKO-toiminnassa työskentelevien sairaanhoitajien kokemukset ovat pääosin positiivisia. Heidän mielestään toiminta on uutta ja innovatiivista. Työskentely on selkeytynyt LEIKO-toiminnan avulla ja LEIKO-toiminta painottuu potilaan ohjaamiseen ennen leikkausta. Osa vastanneista toivoi, että potilaiden tuloaikoja suunniteltaisiin entistäkin joustavimmiksi, jotta odotusajat ennen leikkausta lyhentyisivät. Pientä negatiivisuutta osa sairaanhoitajista koki siinä, että he työskentelevät yleensä osastojen kansliassa, missä oli muutakin hälinää ja puhelimet soivat usein. Puhelinohjauksessa sairaanhoitajat ovat havainneet ongelmia silloin, kun potilasta ei tavoitettu tai kun potilas on ollut huonokuuloinen.